Komunikacja interpersonalna w pracy
2011-07-12 12:52
Przeczytaj także: Komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie
Komunikacja niewerbalna
Wzajemne komunikowanie się w pracy przebiega nie tylko za pomocą słów, lecz także niewerbalnie, tzn. przy użyciu: mimiki, gestykulacji i zachowań posturalnych (przyjmowanych pozycji ciała), relacji przestrzennych (dystansu fizycznego dzielącego rozmawiające osoby) czy sygnałów wokalnych (tonu głosu, intonacji wypowiedzi, tempa i zrozumiałości mówienia oraz indywidualnych cech języka obu rozmówców).
Poszczególne reakcje twarzy (np. wyrażające uśmiech uniesione kąciki ust czy przyjazne spojrzenie), gesty (np. unoszenie otwartej dłoni w powitalnym geście albo wrogie zaciskanie dłoni w pięść), zachowania proksemiczne (np. naruszanie strefy intymnej lub osobistej) czy zmiany w obrębie komunikatów paralingwistycznych (np. robienie zbyt długich przerw w mówieniu) przyjmują w komunikacji niewerbalnej postać przekazu o określonym znaczeniu tak jak słowa i zdania w komunikacji werbalnej [Knapp i Hall, 2000].
W komunikacji interpersonalnej bardzo ważne jest, aby nadawca był przekonany, że jest słuchany. W przeciwnym razie zmniejszy się jego zainteresowanie przekazywaniem dalszych informacji, a nawet pojawia się ryzyko zerwania kontaktu. Jest wiele sposobów okazywania, że druga strona słucha, ale niektóre z nich mogą być niewłaściwie odebrane i trzeba ich unikać. Jeżeli słuchacz odchyli się do tyłu, zgarbi się, zmarszczy brwi, skrzyżuje ramiona, czy kieruje wzrok ponad głową rozmówcy, to nikt nie uwierzy powtarzanym przez niego słowom: „Proszę mówić – słucham z zaciekawieniem!”.
Żeby ustrzec się przed takimi wpadkami należy opanować i pamiętać, że jest kilka prostych sygnałów niewerbalnych, które powszechnie są interpretowane jako oznaki uważnego słuchania:
- trzeba kierować się do rozmówcy całą twarzą (inne ułożenie głowy odbierane jest jako komunikat typu: „Nie słucham, moja uwaga jest skupiona na czymś innym”);
- należy uśmiechać się delikatnie, przyjaźnie i życzliwie;
- trzeba przyjąć postawę otwartą (przyjęcie postawy obronnej, np. splatanie rąk czy nóg, obejmowanie głowy rękoma, zaciskanie pięści, kulenie się wskazuje, że rozmówca broni się przed czymś; tutaj konkretnie przed tym, co dolatuje do jego uszu);
- należy delikatnie pochylić się w stronę mówiącego (jeżeli słuchacz odchyli się do tyłu, mówca może to odebrać jako chęć zdystansowania się od niego. Z kolei usztywnienie ciała w trakcie siedzenia robi wrażenie napięcia i dezaprobaty. Innymi słowy lekkie nachylenie się do przodu nie jest tak dwuznaczne);
- trzeba utrzymywać kontakt wzrokowy (ludzie komunikujący się patrzą na siebie. Wymiana spojrzeń świadczy o zaangażowaniu się obu stron w rozmowę. Jeśli któryś z rozmówców unika patrzenia, to może być posądzony o brak szczerości i otwartości czy nawet o bycie fałszywym. Nie należy jednak nachalnie wbijać wzrok w drugą osobę czy uporczywie wpatrywać się w jej oczy, co bywa interpretowane jako zaabsorbowanie bądź nieugiętość i sztywność myślenia oraz upór);
- należy prezentować wiele niewerbalnych zachęt (np. akceptujące potakiwanie głową, używanie sygnałów wokalnych typu „mhm”, „tak”, „oczywiście”, „właśnie”, „aha” itp. Trzeba pamiętać, że zachęcając drugą osobę do rozmowy można zdobyć o 50% więcej informacji niż wtedy, kiedy tego się nie czyni);
- trzeba odprężyć się (jeśli jeden z rozmówców jest zdenerwowany i zbytnio napięty, to pojawia się ryzyko udzielenia się tego drugiej osobie, a powszechnie wiadomo, że nikt nie jest w stanie mówić płynnie ani słuchać uważnie będąc zirytowanym. Jeżeli faktycznie słuchacz jest zainteresowany zrozumieniem tego co referuje mówca, a nie tylko udawaniem, to nie powinien okazywać zdenerwowania. Jednocześnie nie można być tak zrelaksowanym, aby wyrażało się to w przyjmowaniu przesadnie luźnej, „niedbałej” postawy, gdyż może to być odebrane jako oznaka znudzenia i obojętności).
Język gestów używany jest głownie do komunikowania uczuć (jestem nastawiony przyjaźnie – jest nastawiony wrogo). Przy rozpoznawaniu znaczenia przekazu bezsłownego wymagana jest duża rozwaga, gdyż są one, w porównaniu z wypowiedzią słowną bardziej wieloznaczne. Ich wieloznaczność wynika z faktu, że:
- znaczenie tych przekazów jest zależne od kontekstu czy okoliczności zewnętrznych, w których są eksponowane (inny stan wyraża uśmiech na raucie, a inny w chwili karcenia podwładnego),
- ten sam sygnał może zawierać różne znaczenia zależnie od indywidualnych cech nadawcy,
- znaczenie tego samego przekazu może być różne w różnych grupach społecznych bądź zawodowych czy też pochodzących z różnych kultur.
Fragment pochodzi z książki ”Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening” Wiesław Sikorski.
fot. mat. prasowe
Treści zawarte w publikacji mogą znacząco zwiększyć skuteczność korzystania z dobrodziejstw mowy ciała. Pozwalają zrozumieć i wykorzystywać znaczenia zawarte w wyrazie twarzy, gestykulacji, zachowaniach posturalnych, przestrzennych i dotykowych, w tonie głosu i rytmie wypowiedzi, wyglądzie zewnętrznym itp.
Przeczytaj także:
Feedback: co to jest i jak go udzielać? 3 sprawdzone metody
oprac. : Difin S.A.
Więcej na ten temat:
komunikacja interpersonalna, komunikacja w firmie, komunikacja w pracy, komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna