Klubem, który osiągnął największe przychody w minionym roku jest, po raz kolejny Lech Poznań. Na drugie miejsce awansowało Zagłębie Lubin, które wyprzedziło Legię Warszawa. Od kilku lat przychody Ekstraklasy rosną w tempie kilkunastu procent rocznie. Mimo to przy obecnych wynikach sportowych nie będzie ona w stanie dorównać ligom europejskim. W ubiegłym roku, ze względu na oddanie do użytku nowych stadionów, w Ekstraklasie znacząco zwiększyły się przychody z dnia meczu. Kluby potrzebują jednak kompleksowego podejścia do wykorzystania obiektów tak, aby zarabiać na nich jak najwięcej - to główne wnioski z V edycji raportu "Piłkarska Liga Finansowa" przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
Przeczytaj także:
Polska Ekstraklasa - przychody 2009
W 2010 r. 11 klubów powiększyło swoje przychody, natomiast 6 zanotowało spadki. Największy wzrost przychodów, w ujęciu kwotowym, osiągnęły dwie pierwsze drużyny tegorocznego rankingu – Lech i Zagłębie, które zwiększyły swoje wpływy odpowiednio o 20,7 mln zł (51%) i 12,2 mln zł (61%). Pierwszemu z klubów zagwarantowało to przychody na poziomie 61 mln zł w 2010 roku, drugiemu, o połowę mniejsze – 31 mln zł. Wzrosty powyżej 4 mln PLN uzyskały Korona Kielce, Legia Warszawa i Widzew Łódź. Do drużyn, które w 2010 roku zaliczyły największy spadek wpływów należały GKS Bełchatów (-5,8 mln PLN), Śląsk Wrocław (-3 mln PLN) i Wisła Kraków (- 3mln PLN).
Wyniki raportu Deloitte wskazują, że najistotniejszą kategorią przychodów pozostają wpływy komercyjne, które po wzroście w 2010 roku o 11 mln PLN, stanowiły 45% łącznych przychodów klubów Ekstraklasy. Na stałym poziomie pozostały przychody ze sprzedaży praw do transmisji meczów, które odpowiadały za 35% wpływów. Największy wzrost przychodów kluby odnotowały w kategorii przychodów z dnia meczu, które uległy niemal podwojeniu w porównaniu do 2009 roku. Tym samym zwiększył się ich udział w łącznych przychodach – z 12% do 20%. Tak znaczna poprawa wyniku była głównie spowodowana zakończeniem rozbudowy kilku stadionów.
Struktura przychodów Ekstraklasy; Źródło: „Piłkarska Liga Finansowa” Deloitte 2011
Struktura przychodów Ekstraklasy; Źródło: „Piłkarska Liga Finansowa” Deloitte 2011
Kliknij, aby przejść do galerii (3)
„W drugiej połowie 2010 roku zakończono całkowicie lub częściowo budowę sześciu stadionów klubów występujących w minionym sezonie w Ekstraklasie. Same obiekty jednak nie wystarczą - kluby muszą pomyśleć o nowym modelu biznesowym, który pozwoli im efektywnie wykorzystać tkwiący w nich potencjał. Potrzebna jest kompleksowa strategia sprzedaży lóż oraz przygotowanie specjalnych pakietów komercjalizacyjnych. Warto przyjrzeć się jak funkcjonują tego typu obiekty na zachodzie Europy i zastanowić się nad wprowadzeniem bezgotówkowych form płatności na stadionach, co przyspieszy dokonywanie na nich zakupów, a także nad rozwiązaniami, które uczynią te obiekty jeszcze bardziej przyjaznymi dla rodzin z dziećmi ” – mówi Jacek Bochenek, dyrektor grupy sportowej Deloitte.