Planowanie i zarządzanie kluczowe dla sektora MŚP
2011-07-25 11:28
Przeczytaj także: Koniunktura gospodarcza wg MŚP II kw. 2011
Ponadto tylko ok. 1/3 firm małych i średnich bazuje w swojej działalności na akceptacji dla zmian – wprowadza innowacje i usprawnienia. Dzisiaj zmiana jest immanentna cechą każdego rodzaju działalności. Bez zdolności do akceptowania zmian nie ma innowacji. Wśród polskich małych i średnich przedsiębiorców najtrudniej jest to zrozumieć firmom przemysłowym i budowlanym. Szczególnym problemem jest niska skłonność do akceptowania zmian w przemyśle – tam bowiem głownie powstają innowacje procesowe, przede wszystkim technologiczne, które inicjują kolejne innowacje (produktowe, organizacyjne, marketingowe). Zatem bez otwartości firm przemysłowych na zamiany nie mamy szans na podniesienie innowacyjności w innych sektorach, i w całej gospodarce.
Duża, bo blisko 50 proc. część małych i średnich firm nie jest także zainteresowana wzmacnianiem współpracy zespołowej i poprawą komunikacji wewnątrz firmy. Brak zrozumienia dla konieczności stałego poprawiania wewnętrznych kanałów komunikacji niepokoi – szczególnie w kontekście radzenia sobie z zewnętrznymi zaburzeniami w gospodarce. Powinien być to punkt pierwszy „kodeksu dobrych, wewnętrznych praktyk” w każdej firmie. Przepływ informacji jest bowiem punktem wyjścia do skutecznej reakcji na pojawiające się zagrożenia. Z badań wynika, że ok. 30 proc. małych i średnich firm jest bardzo dobrze przygotowana do rozwoju, nawet w turbulentnym otoczeniu. Kolejne 20 proc. rozumie wyzwania i wprowadzą wewnątrz organizacji zmiany, które pozwolą na efektywne działanie, a przede wszystkim na działanie aktywne, wyprzedzające rynek, uwzględniające występujące na nim ekonomiczne bariery.
Problem w tym, że 50 proc. ciągle żyje w świecie biznesu „reaktywnego”, tradycyjnego. Są kandydatami na „nieprzetrwanie”. Dlatego jak najszybciej powinny skorzystać z doświadczeń swoich kolegów i otworzyć się na zmiany, wprowadzić nowe wewnętrzne rozwiązania. Wtedy będą mieć szanse nie tylko na przetrwanie, ale także będą potrafiły wykorzystać szanse nawet w okresie turbulencji w gospodarce.” – mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Przeczytaj także:
Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kondycja MSP, sektor msp, badania msp, małe i średnie przedsiębiorstwa, MSP, sytuacja MSP, planowanie