Tworzenie unikalnej jakości pracy
2011-07-26 08:45
Przeczytaj także: Motywowanie pracowników: podział zysku i świadczenia pozapłacowe
Motywy finansowe jeśli się pojawiają to zwykle wtedy gdy, zawodowe osiągnięcia w wysokości premii nie znajdują odzwierciedlenia. Warto wtedy by szef określił bilans ile tak naprawdę będzie kosztować odejście pracownika, oraz jakie korzyści uzyska spełniając te oczekiwania. Warto pamiętać o kosztach rekrutacji, ROI (ile kosztuje utrzymanie pracownika, a ile pracownik zarabia dla firmy). Nowa osoba wymaga wdrożenia w projekty co wiąże się z poświęcaniem jej dodatkowej uwagi. Czasu wymaga także oszacowanie wartości pracownika.
Dużo ważniejszym zagadnieniem dla managerów i szefów firm powinna stać się motywacja wewnętrzna pracowników– a więc świadomość tego po co i dlaczego ktoś tu pracuje, co nim kieruje. Ma to dość istotne znaczenie dla organizacji, która patrzy perspektywicznie i której zależy na lojalnych pracownikach.
Jeśli ktoś pracuje wyłącznie dla pieniędzy, a charakter wykonywanej pracy nie jest zgodny z jego osobistymi wartościami, to na pewno nie będzie się utożsamiał i wiązał z firmą. Jeśli zachowanie pracownika nie jest spójne z jego wartościami prędzej czy później odejdzie z pracy lub się wypali. Jako manager i szef musisz te wartości i potrzeby poznać. Na tym bazuje kultura coachingowa. Kiedy pracownik działa wbrew sobie, nie zgadza się z misją firmy, to żadna podwyżka nie uczyni z niego spójnego i szczęśliwego człowieka. Raczej przytrzyma go w stanie permanentnego sfrustrowania.
Motywowanie współpracowników do działania to lepsze rozumienie ich sposobów myślenia, poszerzanie przestrzeni postrzegania innych ludzi oraz jej podzielanie. To ile jesteś w stanie wydobyć ze swoich ludzi zależy od Twoich stosunków z nimi.
Pomoc w uświadomieniu pracownikowi jego własnych wartości, o których na co dzień nie myśli zwłaszcza w sytuacjach służbowych, to pierwszy krok do budowania wartościowej organizacji, której fundamentem są ludzie, świadomi siebie i tego czego chcą. Tworzenie unikalnej jakości pracy to dobór takich osób, które są w stanie poprzeć cele biznesowe całym sobą.
Magdalena Bryksa
Przeczytaj także:
Satysfakcja Polaków z pracy 2010
1 2
oprac. : eGospodarka.pl