Sektor MSP w Polsce a strategia rynkowa
2011-07-28 00:15
Przeczytaj także: Planowanie i zarządzanie kluczowe dla sektora MŚP
Badania oparte zostały o różne kategorie oraz wielkości firm z obrotami min. 5 mln pln rocznie. Rozmówcami byli na ogół właściciele, główni decydenci lub kluczowi managerowie.- Strategia rynkowa/marketingowa to dla wielu firm nadal dużo wykresów i liczb, mało konkretnych pomysłów i rozwiązań adekwatnych do problemów firmy. Managerowie nie radzą sobie należycie z zarządzaniem strategicznym. Nie planują z wyprzedzeniem, a najbardziej uderza brak spójności i zintegrowanych działań w procesach operacyjnych oraz w komunikacji marketingowej - komentuje Marcin Gieracz, pomysłodawca i organizator badania. - Faktem jest, że postawy pro-rynkowe tzn. Potrzebę wiedzy o rynku, konsumentach i konkurencji przejawia zdecydowana większość respondentów, ale już idące za tym działania nijak się mają do tych deklaracji. Główny problem wiąże się z tym, że o ile firmy biorące udział w badaniu są świadome swojej konkurencji (61%), to niestety niewiele z tą wiedzą potrafią zrobić. Brakuje myślenia wyróżnikiem rynkowym - tylko 24% wskazuje swoją przewagę rynkową i próbuje z różnym skutkiem uwypuklić ją w komunikacji - dodaje Gieracz.
Najważniejsze wyniki:
- Tylko 36% firm posiada strategię rynkową, która jest względnie zintegrowana ze wszystkimi znaczącymi obszarami: marka, cena, dystrybucja, sprzedaż i marketing, logistyka, client service, inne.
- Tylko 31% firm opiera swoją strategię na udoskonaleniu obsługi klienta i wizerunku marki.
- 19% firm za swój priorytet uznaje konieczność maksymalizacji sprzedaży i rozwoju oferty.
- 34% przebadanych firm podporządkowuje procesy operacyjne celom nadrzędnym - ilościom sprzedaży, jakości usług, etc.
- Tylko 17% firm ogółem myśli o budowaniu kultury organizacji i wizji przedsiębiorstwa.
- 29% firm sprzedaje i wspiera marketingowo swoją ofertę koncentrując się na bieżących problemach - w tych firmach przeważa strategia krótkoterminowa.
- W 12% firm działy marketingu i sprzedaży mają oddzielne cele strategiczne!
- Niespełna 60% decydentów jest zainteresowana obserwacją rynku oraz wzmacnianiem efektywności operacyjnej własnych organizacji.
- W 20% przedsiębiorstw role i funkcje poszczególnych działów nie są konkretnie i jasno określone.
- 77% przebadanych firm skupia się na bieżących sprawach funkcjonowania firmy.
- 25% firm szuka swoich szans w niszy rynkowej, choć managerowie tych przedsiębiorstw uważają, że kosztuje to najwięcej wysiłku, doświadczenia i determinacji, a z drugiej strony obarczone jest najwyższym ryzykiem niepowodzenia.
- Tylko 1/4 przedsiębiorstw przygotowuje się do oszacowania dalszych wzrostów sprzedaży poprzez badania rynkowe, badania satysfakcji klientów oraz uwzględniając dynamikę zmian na rynku i u najbliższej konkurencji.
- W 56% firm strategia komunikacji jest zintegrowana z obszarem sprzedaży.
- 47% przedsiębiorstw wiedzę o klientach, zmianach rynkowych, nowych trendach czerpie z mediów branżowych, gdyż nie dostrzegają potrzeby analizowania tego rodzaju kwestii w sposób indywidualny, zlecając badania własne.
- 5% firm przyznało się, że w ogóle nie interesuje się i nie przejmuje się rynkiem ani opinią swoich klientów.
Informacje o badaniu
Badanie “Kondycja Marketingu” to projekt, który realizowany jest od 2009 roku przez Agencję doradztwa strategicznego Rubikom Strategy Consultants. Celem projektu, poza monitoringiem rynku, jest także jego edukowanie w zakresie strategy management. Dzięki badaniu firma dociera do dziesiątek firm, uwrażliwiając je w kwestii konieczności myślenia i planowania strategicznego.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl