Social media jako narzędzie marketingowe
2011-07-28 10:46
Największe społeczności w polskim internecie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy doceniają marketing społecznościowy
fot. mat. prasowe
Największe społeczności w polskim internecie
W Polsce tymczasem karty rozdaje jednak NK.pl, czyli dawna Nasza Klasa i - jak zapowiadał w rozmowie z Interaktywnie.com jej nowy prezes Dominik Czarnota - nie zamierza tanio sprzedać skóry i będzie bronić pozycji przed depczącym jej po piętach Facebookiem. Pozostali gracze – nie licząc może tylko użytkowników aktywnie udzielających się na portalach informacyjnych - są daleko w tyle.
A jest się o co bić, bo - jak podaje PBI – do korzystania przynajmniej raz w miesiącu z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego przyznaje się 18 milionów Polaków, czyli ponad 99 procent wszystkich internautów. Zasięg potentatów to dziś prawie dwie trzecie wszystkich polskich użytkowników sieci. To ogromny potencjał marketingowy i firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Toteż nic dziwnego, że szturmują ochoczo to pole dotarcia do potencjalnych klientów. Tym bardziej, że badania utwierdzają w przekonaniu, że to sie po prostu opłaca – zauważają autorzy raportu.
Opinia w sieci dźwignią handlu
fot. mat. prasowe
Wpływ na zmianę opinii o marce
Okazuje sie, że z siłą internetowych społeczności nie może równać się nawet najbardziej atrakcyjna promocja, ani najbardziej wymyślna i skuteczna kampania reklamowa. Opinia znajomych - choćby tylko tych z sieci – jest w stanie markę wypromować, bądź zniszczyć. Toteż o opinie warto dbać, pielęgnować i o nią zabiegać.
Do tego celu najlepiej - zdaniem osób odpowiedzialnych w polskich firmach za marketing - nadaje się Facebook, który lidera rodzimych społeczności, czyli NK.pl na tym polu pozostawia daleko w tyle. Z przeprowadzonego w ubiegłym roku przez agencję Think Kong i IAB Polska badania Social Media Brand Index 2010 wynika, że o ile na przyjazność Facebooka dla działań marketingowych wskazują niemal wszyscy - za sprawą prostoty prowadzenia atrakcyjnych akcji, to grono zwolenników Naszej Klasy jest prawie pięciokrotnie mniejsze.
fot. mat. prasowe
Serwisy społecznościowe, najlepsze do działań marketingowych
Nie ma cię w social media? Najwyższa pora to zmienić
Popularność marketingowego wykorzystania społeczności rośnie, ale wciąż nie brakuje tych nieprzekonanych, którzy widzą bariery. Najpoważniejsza okazuje się być właśnie wspomniana trudność w określaniu skuteczności - wskazuje na nią prawie połowa marketerów badanych przez Think Kong. Co trzeci przyznaje, że nie zna wszystkich możliwości, jakie społeczności dają, a niewiele mniej badanych zasłania sie brakiem wydzielonego budżetu na ten cel.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl