Wzrasta rynek odzieży i obuwia w Polsce
2011-08-03 00:00
Wartość i dynamika rynku odzieży i obuwia; Źródło: PMR © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek odzieży i obuwia w Polsce 2011-2012
Według szacunków zawartych w raporcie, dynamika wzrostu sprzedaży na rynku odzieży i obuwia w 2010 roku była wyższa niż w roku poprzednim i wyniosła 4,6%. Na bieżący rok oraz kolejne okresy prognozy PMR przewidują dalszy, umiarkowany wzrost – 5,8% w roku 2011 i 6,3% w roku 2012. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi, poprawiać się będą nastroje konsumenckie, co powinno przełożyć się na zwiększone zakupy odzieży i obuwia. Dobra tendencja z pierwszej połowy 2011 roku powinna się utrzymać i w drugiej połowie, która z założenia zwykle jest lepsza dla branży obuwniczej i odzieżowej. W 2012 roku spodziewana jest ogólna stabilizacja gospodarcza i poprawa sytuacji finansowej Polaków.fot. mat. prasowe
Wartość i dynamika rynku odzieży i obuwia; Źródło: PMR
Wciąż odczuwalne są bariery w rozwoju rynku odzieży i obuwia w Polsce, związane z małą siła nabywczą konsumentów, dużą konkurencją na rynku, a także wzrostem kosztów utrzymania i produkcji – stąd sugerowany wzrost w najbliższych latach będzie dość umiarkowany, ale stabilny.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PMR, respondenci wskazywali również na inne czynniki, mogące mieć negatywny wpływ na rynek, na przykład:
- niestabilność walutowa, podatki, inflacja,
- brak miejsc w galeriach,
- nastawienie, świadomość społeczna.
fot. mat. prasowe
Bariery rozwoju firm; Źródło: PMR
Spośród innych ciekawych odpowiedzi, nie uwzględnionych na powyższym wykresie, pojawiały się następujące bariery rozwoju:
- napływ tańszej odzieży chińskiej,
- przesycenie rynku,
- wysokie koszty związane z reklamą,
- niekorzystne warunki otwierania nowych sklepów,
- sprzedaż przez internet zaniżająca ceny,
- konsolidacja firm.
Według szacunków PMR, sprzedaż odzieży stanowi 77% wartości całego rynku odzieży i obuwia w Polsce. W 2010 roku wartość segmentu odzieżowego wyniosła ponad 21,4 mld zł, zaś obuwniczego – prawie 6,5 mld zł.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl