Przeczytaj także: Co proponują serwisy informacyjne TV?
Wątki społeczno-obyczajowe
Uwagę mediów zajęły ponadto wątki społeczno-obyczajowe. Część materiałów dotyczyła interwencji na rzecz potrzebujących. Pojawiły się materiały na temat dnia dziecka, dnia ojca czy dnia przytulania.
Informowano o ślubach w Afganistanie, konkursie na miss niesłyszących, skutkach picia alkoholu, a także o małżeństwach homoseksualnych.
Tragedie, wypadki, katastrofy
Niestety czerwiec obfitował w zdarzenia tragiczne, a informacje ich dotyczące często pojawiały się w serwisach informacyjnych. Temat, który niemal zawładnął światem medialnym, dotyczył zakażenia bakterią e-coli. Dziennikarze starali się wyśledzić źródło zakażenia, informowali o stanie chorych i zmarłych osób, a także o konsekwencjach zaistniałej sytuacji dla rolników. Dziennikarze wspominali ponadto o wypadku podczas pokazów lotniczych, katastrofie rosyjskiego samolotu, zaginięciu kajakarzy w Peru oraz wypadkach samochodowych.
Transport, drogi
Transport oraz drogi to również temat interesujący dla dziennikarzy. Stało się tak głownie ze względu na problemy z budową autostrady A2. Informowano o chęci wycofania się Chińczyków z budowy, sprawdzano wiarygodność i kondycję firmy COVEC, relacjonowano spor polsko-chiński, zastanawiano się, kto dokończy budowę autostrady. W mediach informowano ponadto o akcji „Weekend bez ofiar”, braku prądu na Dworcu Centralnym, akcji PKP – „Bezpieczny przejazd” czy o inwestycjach na lotniskach.
Ekonomia i gospodarka
Dziennikarze poruszali ponadto kwestie związane z ekonomią i gospodarką. W mediach informowano o dywersyfikacji źródeł energii w Polsce oraz pomyśle na wydobycie gazu z łupków. Sporo przestrzeni medialnej, w związku z zakażeniami bakterią e-coli, poświęcono embargu Rosji na warzywa oraz konsekwencjom tej sytuacji dla polskich rolników. Dziennikarze relacjonowali ponadto sytuację ekonomiczną w Grecji, informowali o rosnącym kursie franka szwajcarskiego oraz wyborze nowego szefa Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
Najbardziej medialna partia
Analiza medialna czerwca 2011 roku wykazała, że najczęściej w serwisach informacyjnych obecni byli politycy PiS-u. Najchętniej przedstawicieli tej partii pokazywano w „Wydarzeniach” i „Faktach”, najrzadziej w „Panoramie” i „Wiadomościach”. Podobnie zresztą było z reprezentantami partii rządzącej. Politycy PO najczęściej wypowiadali się w serwisie informacyjnym TVN-u, najrzadziej TVP 2. Należy jednak zauważyć, że - analogicznie do poprzedniego miesiąca - to premier i rząd byli w zdecydowanej przewadze nad pozostałymi politykami. Gdy do liczby przedstawicieli rządu dołączy się wypowiedzi polityków PO wyraźnie widać, że przestrzeń medialna została w większości zdobyta przez Platformę Obywatelską.
Politycy PiS-u najczęściej wypowiadali się na temat pomysłu SLD dotyczącego wniosku o postawienie przed Trybunałem Stanu Zbigniewa Ziobrę i Jarosława Kaczyńskiego, konwencji PiS oraz raportu komisji Jerzego Millera. Reprezentanci PO natomiast często zabierali głos, komentując sprawy w śląskiej PO, konwencji Platformy czy informując o kompletowaniu list wyborczych.
Antenowe wpadki
fot. mat. prasowe
Liczba wpadek w poszczególnych programach informacyjnych
Liczba wpadek w poszczególnych programach informacyjnych
Negatywnym liderem są pod tym względem „Wydarzenia” z liczbą dziesięciu uchybień. O jeden błąd mniej popełniły „Fakty” (9). „Wiadomości” mają na swoim czerwcowym koncie osiem wpadek, a „Panorama” – sześć.
![Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz? [© pixabay.com] Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/telewizja/Telewizja-bez-kobiet-debata-publiczna-to-meska-rzecz-240203-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl