eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeE-mail marketing a lojalna baza danych

E-mail marketing a lojalna baza danych

2011-08-10 13:54

Przeczytaj także: Mass mailing w małym przedsiębiorstwie


Jakie dane zbierać?

Duża część marketerów wychodzi z założenia, że im więcej danych pozyskamy, tym lepiej. Niestety, im więcej danych chcemy pozyskać, tym mniej osób chce je nam podać. Dlatego ograniczyłbym się do pozyskania adresu e-mail oraz imienia. Mając imię naszego odbiorcy, łatwo możemy rozpoznać, jakiej jest płci, a także możemy wykorzystać je w personalizacji naszych wiadomości – większość osób lubi, gdy zwracamy się do nich po imieniu. Z badań firmy FreshMail wynika, że personalizacja może zwiększyć nasze wskaźniki kampanii prawie o 300 proc., dlatego nigdy nie wolno o tym zapomnieć. Resztę danych, które marketerowi są potrzebne do prowadzenia efektywnej komunikacji, możemy pozyskać w mniej inwazyjny sposób, wykrzystując targetowania i segmentowania behawioralne. Systemy do e-mail marketingu bardzo dokładnie wiedzą, co odbiorcy robią z naszymi e‑mailami – które otwierają, w co klikają, a w co nie – dzięki temu możemy w łatwy sposób tworzyć segmenty w bazie danych i jeszcze lepiej dostosować przesyłaną treść do naszych odbiorców, co w konsekwencji jeszcze bardziej przywiąże ich do naszej marki.

Czasami tworząc zapis do newslettera warto dać jakiś bonus, który zachęci odwiedzających stronę do pozostawienia swojego adresu. Takim bonusem może być na przykład dostęp do raportu, który przygotowała nasza firma, do treści premium (niedostępnej dla innych użytkowników witryny) lub po prostu kupon rabatowy. Jeżeli stosujemy taką metodę, możemy spróbować zastosować ją w połączeniu z bardzo agresywną, choć w niektórych modelach działającą wyśmienicie metodą. Jest nią umieszczenie pop-up’u, który zaraz po wejściu na stronę www będzie zachęcał do zapisu do newslettera. Tego typu działanie wymaga od marketera, aby bardzo wyraźnie podkreślić benefity wynikające z zapisu do newslettera.

Tworząc pop-up, warto także ustawić odpowiednio capping, tak aby nasza reklama zbytnio nie irytowała poszczególnych użytkowników serwisu. Co do zasady dwukrotne wyświetlenie prośby o zapis może spowodować dwa typy reakcji. Pierwszą, przez nas pożądaną, jest pozostawienie adresu e-mail, drugą może być zniechęcenie odbiorcy. Musimy mieć to na uwadze, decydując się na ten model tworzenia bazy subskrybentów.

Ostatnią rzeczą, o której nigdy nie można zapominać, jest przygotowanie ładnej strony „thank you page”, która wyświetli się po potwierdzeniu rejestracji. Warto na niej podziękować naszemu nowemu subskrybentowi za zaufanie, powiedzieć o tym, że jego dane są bezpieczne i nie będą nikomu udostępniane, a także poprosić o dodane adresu, z którego będziemy prowadzić komunikację do skrzynki kontaktowej. Pozwoli nam to uniknąć części zabezpieczeń antyspamowych.

Higiena bazy

Mając bazę, musimy cały czas o nią dbać, tak, aby przynosiła nam zamierzone efekty. Działania te możemy podzielić na dwa typy. Po pierwsze, musimy dbać o higienę naszej bazy danych, czyli na bieżąco usuwać adresy, które odbijają, a także stosować automatyczny link do wypisu z naszej listy subskrypcyjnej. Dzięki temu nasze wskaźniki będą lepsze, a jednocześnie nie będziemy denerwować nie zainteresowanych naszą wiadomością. Warto także spytać, czemu ktoś rezygnuje z naszego newslettera. Z badań FreshMaila wynika, że najczęstszym powodem rezygnacji jest zbyt częsta komunikacja lub przesyłanie niewartościowych treści – należy zatem zawsze utrzymywać równowagę między ilością i jakością.

Dbając o higienę bazy danych, warto jeszcze pamiętać o tym, jak często na dany adres będziemy wysyłać wiadomości. Problem ten staje się poważny, gdy zaczynamy segmentować bazę na grupy i następnie jednego dnia wysyłamy do każdej z nich komunikat. Warto ustawić w naszym systemie do e-mail marketingu zabezpieczenie, które nie pozwoli wysłać więcej niż jedną kampanię w ciągu jednego dnia do naszego odbiorcy.

oprac. : Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: