eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeE-mail marketing a lojalna baza danych

E-mail marketing a lojalna baza danych

2011-08-10 13:54

Przeczytaj także: Mass mailing w małym przedsiębiorstwie


Śledzenie efektów

Druga kwestia dotycząca dbania o bazę danych polega na mierzeniu i analizowaniu zachowań naszych odbiorców. Oczywiście można o tym napisać niejeden artykuł, jednak do najważniejszych kwestii należy sprawdzenie, kiedy i co przesyłać naszym subskrybentom. Po pierwsze, określenie, jaki dzień tygodnia jest odpowiedni dla twoich odbiorców, po drugie, jaka pora dnia jest na to najlepsza. Optymalizację taką możemy zrobić następująco – naszą bazę danych lub jej segment dzielimy na 5 lub 7 równych części. Każdej z nich przyporządkowujemy dzień tygodnia. Następnie tę samą kampanię wysyłamy do każdej z części, w kolejne dni tygodnia. Po wysłaniu całości możemy porównać statystyki z poszczególnych dni i zobaczyć, w którym mieliśmy największą skuteczność. Skoro znamy już dzień – możemy również analogiczny test przeprowadzić w oparciu o porę dnia, ustalając, jaka jest najbardziej efektywna dla naszych działań. Oczywiście taka optymalizacja jest pracochłonna, ale z doświadczenia wiemy, że w niektórych przypadkach różnica pomiędzy poszczególnymi dniami może być nawet przeszło dwukrotna. Możemy sobie również ułatwić zadanie korzystając z systemu do obsługi e‑mail marketingu, który wykona cały test za nas. Warto przy tej okazji sprawdzić także, kiedy nasza konkurencja wysyła swoje newslettery i starać się zawsze być o krok przed nią.

Dzięki zastosowaniu testów A/B możemy w łatwy i automatyczny sposób sprawdzić, jaka kreacja (jak długa, z jakimi przyciskami call to action itd.), jaki temat oraz nadawca są dla naszych odbiorców najbardziej atrakcyjne. Warto pamiętać o tych testach, gdyż różnice pomiędzy dwoma tematami mogą sięgać nawet kilku punktów procentowych.

Warto także przy zarządzaniu bazą danych wykorzystać segmentację w oparciu o lojalność. W praktyce oznacza to, że tworzymy grupę, która na przykład otworzyła w sumie 80 proc. wszystkich wysłanych kampanii. W przypadku takiej grupy nie powinniśmy zmieniać niczego w naszej komunikacji, a być może nawet pomyśleć o nagrodzeniu jakimś bonusem za lojalność. Możemy także stworzyć grupę, która otworzyła od 0 do 30 proc. wysłanych kampanii. Taka grupa może nawet zawierać 60 proc. naszych subskrybentów. Znając ich, możemy raz jeszcze spróbować zoptymalizować czas wysyłki, treść, częstotliwość itd. Z doświadczenia firmy FreshMail wiem, że ok. połowa takiej grupy da się niewielkim nakładem pracy zaktywizować.


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce .

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: