Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?
2011-08-08 10:02
Przeczytaj także: Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów
Zmiany w prawie telekomunikacyjnym wynikają z konieczności wprowadzenia nowych ogólnoeuropejskich standardów ochrony praw użytkowników. Komisja Europejska wszczęła już postępowanie przeciwko Polsce w związku z ponad 2-miesięcznym opóźnieniem wdrożenia takich przepisów. 19 lipca br. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt nowelizacji ustawy Prawo Telekomunikacyjne, który przewiduje wprowadzenie szeregu istotnych zmian, w szczególności w zakresie wzmocnienia ochrony konsumentów. Zdaniem ekspertów z kancelarii Bird & Bird, użytkownicy łatwiej będą mogli zmieniać dostawców. Możemy obserwować rosnącą rotację klientów między poszczególnymi dostawcami usług telekomunikacyjnych, którzy będą kusić potencjalnych abonentów bardziej atrakcyjnymi warunkami umowy.- Nowe przepisy w większym stopniu niż dotychczas ochronią prawa konsumentów, rozszerzą możliwości swobodnego wyboru operatora oraz zapewnią transparentność świadczonych usług– podsumowuje Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii i Członek Zarządu Holicon, firmy świadczącej usługi typu contactcenter.
Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać najpóźniej od końca 2011 r.
Dostawca musi coraz więcej
Proponowane zmiany poszerzają zakres obowiązków dostawców usług teleinformatycznych, m.in. w zakresie umów zawieranych z klientami.
- Pierwsza umowa z danym dostawcą usług telekomunikacyjnych nie będzie mogła być zawarta na więcej niż 24 miesiące. Dostawca usług będzie musiał zapewnić użytkownikowi możliwość zawarcia umowy również na okres nieprzekraczający roku – wyjaśnia Piotr Dynowski, szef praktyki własności intelektualnej w polskim oddziale międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird.
Dodano również wyraźny obowiązek jasnego i zrozumiałego formułowania wzorców umów z konsumentami. Podobne regulacje znajdują już się już w kodeksie cywilnym.
Loterie SMS
Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej napływa coraz więcej skarg od osób, które czują się oszukane przez organizatorów loterii SMS, w których wcale nie chciały brać udziału. Dowiadują się o tym zwykle dopiero w momencie otrzymania rachunku telefonicznego. Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów w życie organizatorzy np. loterii SMS i inni dostawcy usług o podwyższonej opłacie będą musieli dokładnie informować klientów przed rozpoczęciem świadczenia danej usługi o wysokości stawki za połączenie czy wysłanie SMS i o nazwie podmiotu dostarczającego tę usługę. Użytkownik będzie zawsze mógł zablokować usługę o podwyższonej opłacie.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl