eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTelekomunikacjaCo zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?

Co zmieni nowelizacja prawa telekomunikacyjnego?

2011-08-08 10:02

Konieczność dokładnego informowania o warunkach konkursów SMSowych, gwarancja prędkości transferu danych, czy skrócenie czasu umów abonamentowych - to tylko niektóre ze zmian proponowanych w opublikowanym właśnie przez Ministerstwo Infrastruktury projekcie nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne. Wzmacnia on ochronę konsumentów i rozszerza obowiązki po stronie dostawców usług. Zdaniem ekspertów z międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird, nowe przepisy zaostrzą konkurencję o lojalnych abonentów między dostawcami na polskim rynku.

Przeczytaj także: Nowe prawo telekomunikacyjne chroni abonentów

Zmiany w prawie telekomunikacyjnym wynikają z konieczności wprowadzenia nowych ogólnoeuropejskich standardów ochrony praw użytkowników. Komisja Europejska wszczęła już postępowanie przeciwko Polsce w związku z ponad 2-miesięcznym opóźnieniem wdrożenia takich przepisów. 19 lipca br. Ministerstwo Infrastruktury opublikowało projekt nowelizacji ustawy Prawo Telekomunikacyjne, który przewiduje wprowadzenie szeregu istotnych zmian, w szczególności w zakresie wzmocnienia ochrony konsumentów. Zdaniem ekspertów z kancelarii Bird & Bird, użytkownicy łatwiej będą mogli zmieniać dostawców. Możemy obserwować rosnącą rotację klientów między poszczególnymi dostawcami usług telekomunikacyjnych, którzy będą kusić potencjalnych abonentów bardziej atrakcyjnymi warunkami umowy.

- Nowe przepisy w większym stopniu niż dotychczas ochronią prawa konsumentów, rozszerzą możliwości swobodnego wyboru operatora oraz zapewnią transparentność świadczonych usług– podsumowuje Krzysztof Chyliński, Dyrektor Technologii i Członek Zarządu Holicon, firmy świadczącej usługi typu contactcenter.

Nowe przepisy mają zacząć obowiązywać najpóźniej od końca 2011 r.

Dostawca musi coraz więcej

Proponowane zmiany poszerzają zakres obowiązków dostawców usług teleinformatycznych, m.in. w zakresie umów zawieranych z klientami.

- Pierwsza umowa z danym dostawcą usług telekomunikacyjnych nie będzie mogła być zawarta na więcej niż 24 miesiące. Dostawca usług będzie musiał zapewnić użytkownikowi możliwość zawarcia umowy również na okres nieprzekraczający roku – wyjaśnia Piotr Dynowski, szef praktyki własności intelektualnej w polskim oddziale międzynarodowej kancelarii prawnej Bird & Bird.

Dodano również wyraźny obowiązek jasnego i zrozumiałego formułowania wzorców umów z konsumentami. Podobne regulacje znajdują już się już w kodeksie cywilnym.

Loterie SMS

Do Urzędu Komunikacji Elektronicznej napływa coraz więcej skarg od osób, które czują się oszukane przez organizatorów loterii SMS, w których wcale nie chciały brać udziału. Dowiadują się o tym zwykle dopiero w momencie otrzymania rachunku telefonicznego. Wraz z wprowadzeniem nowych przepisów w życie organizatorzy np. loterii SMS i inni dostawcy usług o podwyższonej opłacie będą musieli dokładnie informować klientów przed rozpoczęciem świadczenia danej usługi o wysokości stawki za połączenie czy wysłanie SMS i o nazwie podmiotu dostarczającego tę usługę. Użytkownik będzie zawsze mógł zablokować usługę o podwyższonej opłacie.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: