Wirtualne zarządzanie zyskuje zwolenników
2011-08-10 10:23
Przeczytaj także: Środowisko pracy: podstawą elastyczność
Według raportu „The Challenges of Working in Virtual Teams” (2010) przeprowadzonego wśród respondentów z 77 krajów, aż 80% badanych potwierdziło swój udział w zespole, złożonym z osób pracujących w różnych lokalizacjach. Z kolei, 64% respondentów uznało swój zespół za wirtualny. Modele zarządzania wirtualnego dominują w dużych, międzynarodowych korporacjach, posiadających oddziały w różnych krajach i na różnych kontynentach. Częściej wykorzystywane są również w tych organizacjach, które realizują zaawansowane projekty, oparte na wiedzy i wymagające wysokich kwalifikacji. Przykładem takiej organizacji jest Infosys BPO Poland, świadczący usługi z obszaru outsourcingu finansów i księgowości, IT, a także procesów zaawansowanych, takich jak zarządzanie ryzykiem, obsługa podatkowa czy konsulting. Centrum świadczy usługi biznesowe dla klientów z 27 krajów świata. Infosys BPO posiada 12 centrów outsourcingu procesów biznesowych (BPO) w 7 krajach.
- Aktualnie 60 menadżerów i starszych kierowników polskiego oddziału kieruje międzynarodowymi zespołami wirtualnymi, realizującymi globalne projekty m.in. z zakresu finansów, zarządzania zasobami ludzkimi, czy optymalizacji strategii biznesowych klientów – wyjaśnia Żaneta Leduchowska, Manager Zespołu Transformacji Biznesowej w Infosys BPO Poland, która na co dzień pracuje w zespołach projektowych na odległość. - Członkowie zespołów to osoby pracujące w różnych strefach czasowych. Dzięki zastosowaniu strategii „follow the sun”, pracownicy Infosys z różnych oddziałów mogą monitorować przebieg projektu 24 godziny na dobę, a firma jest w stanie szybciej zareagować na zmieniające się otoczenie rynkowe, a zwłaszcza działania konkurencji.
Pracownicy działu Transformacji Biznesowej Infosys BPO Poland, pracują w znacznym stopniu wirtualnie, świadcząc usługi konsultingowe dla klientów na całym świecie. Dział liczy obecnie 30 osób, a od końca tego roku planuje zwiększyć zatrudnienie o 50%. Podobne departamenty w ramach Infosys BPO działają w Indiach i Stanach Zjednoczonych.
Korzyści wynikające z wirtualnego zarządzania docenia coraz więcej organizacji. Jak wynika z badań (Duke University/CFO Magazine Global Business Outlook Survey czerwiec 2011), już 60% europejskich firm zdecydowało się na zwiększenie liczby telekonferencji i przejście w stronę tzw. telepracy, czyli wykonywanie służbowych obowiązków poza biurem.
- To, co jeszcze dekadę temu było utrudnione ze względu na ograniczony dostęp do szybkich łączy internetowych, dziś jest naturalnym elementem pracy w międzynarodowej korporacji – podsumowuje Sebastian Gerstmann.
Również polskie firmy działające na lokalnym rynku dostrzegają korzyści płynące z wdrożenia systemu pracy na odległość.
- W ciągu miesiąca mamy ok. 4 spotkań managementu. Dzięki zarządzaniu wirtualnemu, nasi przedstawiciele z Warszawy czy Ostrowa Wielkopolskiego mogą się z nami kontaktować zdalnie. Dla firmy to znacząca oszczędność czasu i kosztów delegacji – mówi Joanna Borowicz Dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich i Komunikacji w Holicon, firmie dostarczającej usługi call/contact center – Część pracy wykonujemy w siedzibie głównej w Poznaniu i część równolegle w nowym oddziale. To pozwala przyspieszyć proces i znacząco zredukować koszty – opowiada Borowicz.
Korzyści z zaawansowanych technologii
Wirtualne zarządzanie przynosi szereg korzyści zarówno organizacji, jak i poszczególnym pracownikom i zespołom.
- Nakłady na infrastrukturę IT i narzędzia telekomunikacyjne, wykorzystywane w zarządzaniu wirtualnym zwracają się w mgnieniu oka, jeśli weźmiemy pod uwagę jakie oszczędności mogą wygenerować z racji ograniczenia wydatków na podróże służbowe i maksymalizacji efektywnego czasu pracy pracowników. Wszystko zależy od tego, w ilu lokalizacjach mamy członków zespołu i jak wielu podroży wymaga konkretny projekt, jednak koszty standardowego oprogramowania i ewentualnie poszerzonego łącza są znacznie mniejsze niż potencjalne koszty rocznych podroży prawie każdego rozsianego zespołu – mówi Michał Grabarz, Dyrektor ds. IT w Infosys BPO Europe.
Przeczytaj także:
Atmosferę i satysfakcję z pracy zabija chaos w zespołach
![Atmosferę i satysfakcję z pracy zabija chaos w zespołach [© pixabay.com] Atmosferę i satysfakcję z pracy zabija chaos w zespołach](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/komfort-pracy/Atmosfere-i-satysfakcje-z-pracy-zabija-chaos-w-zespolach-256735-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
zarządzanie firmą, organizacja pracy, środowisko pracy, Virtual Management, zespoły wirtualne