eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeInnowacyjność i dywersyfikacja produktów

Innowacyjność i dywersyfikacja produktów

2011-08-12 13:24

W dobie globalizacji nie wszystko poddaje się ujednoliceniu. W erze dobrobytu i wzmożonej konsumpcji pojawił się trend na dostosowywanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb jednostki. I nie ogranicza się to do kilkunastu rodzajów szamponów do włosów radzących sobie z przeróżnymi problemami skóry na głowie, ani nawet do tworzenia kubków na herbatę i podstawek pod te kubki z imionami ich właścicieli. Maszyna napędzająca to zjawisko pędzi szybciej niż nam się wydaje.

Przeczytaj także: Gazetki promocyjne bez promocji

Każdy konsument chce poczuć się jakby był jedynym klientem firmy, której produkt kupuje. Specjaliści od kreowania nowych wyrobów w przedsiębiorstwach wiedzą o tym doskonale i prześcigają się w dywersyfikacji oferty, aby spełnić każdą potrzebę konsumenta. Również nowe firmy powstają na fundamencie innowacyjnych pomysłów. W końcu klient – nasz pan. Dlatego nie jest zaskoczeniem usługa wygrawerowania dowolnego napisu na własnej statuetce Oscara czy kieliszku do szampana. Ludzie planujący urlop pod namiotem chętnie zakupują zestaw biwakowy, w którym znajdą m.in. czajnik mieszczący 0,4 litra wody czy nawet suszarkę do włosów i żelazko, zajmujące bardzo niewielką ilość miejsca.

Zdaje się, iż obecnie, aby wejść na rynek należy wymyślić nie tylko coś, czego jeszcze do tej pory nie było lub co jest na razie w danym regionie nieznane, ale również coś, co będzie mogło być za każdym razem niepowtarzalne. Dzięki temu konsument poczuje, że zakupuje produkt szczególny i indywidualnie do niego dostosowany, a co za tym idzie, będzie bardziej skłonny do sięgnięcia po portfel. Dlatego właśnie zakupując nowy samochód mamy możliwość wybrania zestawu funkcji, jakich potrzebujemy, a zatem dostosowania pojazdu do własnych potrzeb. Nie przeszkadza nam wtedy, że musimy poczekać na niego kilka tygodni bądź miesięcy oraz dopłacić sporą sumę. Spełniamy nasze własne zindywidualizowane pragnienia.

W przeładowanym różnego rodzaju usługami i produktami świecie niełatwo znaleźć kolejną lukę na rynku lub wpaść na zupełnie nowy pomysł, który zainteresuje odbiorców. Są jednak przedsiębiorcy, którzy próbują i wprowadzają swoje kreatywne wizje w życie. Przykładem może być fabryka cukierków bez udziału maszyn, czyli sklep, w którym klient ogląda na żywo proces ręcznej produkcji łakoci, po czym może je skosztować oraz zakupić. Nie tylko dzieci chętnie odwiedzają ten sklep, również dorośli lubią smakować i oglądać proces tworzenia słodyczy. Jednak produkty spożywcze nie są jedynymi, które kuszą świeżością pomysłów.

We wszystkich branżach innowacyjność i niekonwencjonalność budzi ciekawość. W salonach kosmetycznych pojawił się między innymi nowy rodzaj pedicure – usuwanie zrogowaciałego naskórka stóp przy pomocy małych, bezzębnych rybek. Klient siedzi na fotelu z nogami umieszczonymi w specjalnym akwarium i przez 30 minut oddaje się naturalnemu peelingowi stóp. Inną nieznaną dotąd ideą na zrobienie biznesu jest miejsce, w którym zakupić można specjalnie przez siebie zaprojektowanego misia. Spośród dostępnych elementów klienci (głównie dzieci) wybierają, z jakich części ma się składać ich nowy przyjaciel. Na tym się jednak nie kończy. Podczas następnych wizyt mogą dokupić dla misia kolejne elementy, np. nowy szalik, czy parasol na deszczowe dni, a co za tym idzie, rośnie ich przywiązanie i lojalność względem sklepu.

Konsumenci zachęceni indywidualnym podejściem i innowacyjnymi rozwiązaniami chętniej nabywają takie usługi i produkty. Wiąże się z to z potrzebą każdego człowieka, aby zostać zauważonym oraz być traktowanym wyjątkowo, a także mieć wkład w proces produkcji i podejmować decyzje, co dokładnie zakupi. To właśnie dzięki temu specjaliści z dziedziny marketingu dostosowują wyroby do klienta, czy do grupy klientów, wykorzystując przy tym segmentację i badania rynkowe. Powodując ich uśmiech na twarzy lub zachwyt w oczach zdobywają oddanego klienta, chętnego do wydania określonej ilości pieniędzy, aby spełnić swoje marzenia. I zdaje się, że to jest właśnie kierunek, w jakim bezpowrotnie zmierzają trendy na rynku dóbr i usług. Dlatego lepiej przygotować się wcześniej niż później zastanawiać, dlaczego konsumenci wybierają usługi oferowane przez konkurencję.

Jednak nie wszystkie produkty powstają tylko i wyłącznie w celach zabawy dla klienta (a co za tym idzie zysku dla producenta). Niektóre innowacje pomagają radzić sobie z problemami życia codziennego osobom chorym lub niepełnosprawnym, czyli spełniają ważne społecznie funkcje. Takim produktem jest np. VizWiz, czyli aplikacja dostępna na telefon jednej z marek (iPhone) dla osób niewidomych umożliwiająca rozwiązywanie problemów natury wizualnej (jak np. sprawdzenie temperatury, na jaką nastawiona jest pralka) poprzez zrobienie zdjęcia i wysłanie do pracowników firmy, którzy w przeciągu około 2 minut odpowiadają na zapytanie. Dzięki temu rodzina niewidomego nie musi przerywać pracy czy innych obowiązków, aby odpowiadać na każde pojawiające się w ciągu dnia pytanie. Innym przykładem jest System Sensor 2011, który pozwala osobom cierpiącym na całkowity lub częściowy paraliż kończyn górnych i dolnych połączony z utratą mowy na kontaktowanie się z otoczeniem. Umożliwione jest to dzięki urządzeniu opartemu na dostępnej technologii informatycznej sterowanemu za pomocą jednej części ciała niedotkniętej chorobą.

Istotą współczesnego marketingu nie jest zatem tylko dostosowywanie produktów do obecnych potrzeb konsumentów, lecz przewidywanie jego przyszłych potrzeb – bycie zawsze o jeden krok do przodu. Poszukiwanie odpowiedzi na pytanie "jak będzie wyglądał rynek i jakie będą potrzeby konsumenta za rok, 5 czy 10 lat?" stanowi czynnik decydujący o konkurencyjności przedsiębiorstwa, a zatem o jego sukcesie na rynku.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: