Wizja firmy
2011-08-23 12:15
Wizja przyszłości pomaga rozwijać firmę w jasno określonym kierunku. Gdy wizja opisana jest konkretnie i precyzyjnie, tak że poznać ją może każdy członek organizacji, a przynajmniej wszyscy menedżerowie, daje okazję do dyskusji i innowacyjności, jest płaszczyzną porozumienia i zjednoczenia sił. Wizja potrafi uskrzydlić, porwać ludzi, pobudzić wyobraźnię. Ma głęboki sens.
Przeczytaj także: Misja firmy
Czym jest wizja?
Wizja organizacji odpowiada na pytanie: ” Jak ma wyglądać firma za X lat? Jak wyobrażamy sobie firmę za X lat?”. Wizja to wyobrażenie o jej przyszłym kształcie. Jest podstawą do opracowania strategii, a jednocześnie motywuje i inspiruje do realizacji celów. Perspektywa wizji to zazwyczaj od 3 do 5 lat.
Poniżej prezentujemy wizje dwóch firm:
- LOT: „Jako przewoźnik narodowy i członek globalnego aliansu chcemy zdobyć pozycję wiodącej linii lotniczej w regionie”
- DHL: „Klienci mają zaufanie do DHL Polska jako wiodącego partnera, zapewniającego zintegrowane usługi ekspresowe i rozwiązania logistyczne, będącego integralną częścią międzynarodowej korporacji. DHL Polska jest liderem branży usług logistycznych (TSL) pod względem jakości, rentowności i udziałów w rynku.”
Wizja może odnosić się zarówno do całej firmy, jak i poszczególnych jej działów. Zawsze jednak jej bardziej szczegółowa część (z liczbami i konkretnymi opisami) skierowana jest do wewnątrz firmy, do kadry i pracowników. Część ogólna wizji, bez liczb, może być skierowana do klientów, pokazując im ambicje firmy i ogólne zamierzenia na przyszłość.
Wizja rozwojowa, podobnie jak misja i wartości realizowane przez firmę, jest definiowana na najwyższym szczeblu zarządzania – przez właścicieli lub zarząd. Z wizji i misji organizacji wynikają jej cele i strategia. Ona sama nie wystarczy, ponieważ współodpowiada na pytanie o to, co firma chce osiągnąć. Odpowiedź na pytanie „Jak to osiągnąć?” należy do strategii.
Dlaczego wizja?
Wizja stanowi źródło motywacji pracowników i pozwala zaangażować ich w realizację celów firmy. Integruje wokół wspólnego celu oraz pozytywnie wpływa na atmosferę panującą w firmie. Komunikacja następuje również w stronę klientów – wizja staje się więc narzędziem marketingu i Public Relations.
Pomaga ona też sprecyzować niekonkretne pomysły na rozwój firmy oraz zakomunikować je wszystkim zainteresowanym (interesariuszom). Dzięki temu niejasne marzenia zarządzających stają się wyraźne, konkretne i osiągalne. Wizja wreszcie pomaga ukierunkować działania przedsiębiorstwa oraz zweryfikować zgodność bieżących działań z długofalowymi celami – zarówno jeśli chodzi o działania całej firmy, jak i poszczególnych jej struktur.
Jak tworzyć wizję?
Tworzenie wizji przedsiębiorstwa polega na przekładaniu marzeń i nadziei dotyczących biznesu na konkretne a jednocześnie inspirujące cele, oraz stojące za nimi liczby. Aby tego dokonać, stosuj się do czterech głównych kroków:
1. Przygotowanie
Określ obszary składające się na wizję firmy (np. sprzedaż, udział w rynku, załoga i oddziały, produkty) oraz stojące za nią szczegółowe wskaźniki (np. obrót, zysk ze sprzedaży, liczba klientów, udział % w rynku poszczególnych towarów lub usług, liczba pracowników i oddziałów)
2. Burza mózgów
Określ wizję docelową stanu firmy za 3 do 5 lat, skupiając się na określonych w punkcie pierwszym obszarach i dobierając do nich odpowiedni poziom wskaźników.
Zadawaj sobie pobudzające pytania, a jeszcze lepiej zbierz całe grono właścicieli oraz zarządzających i przeprowadźcie dyskusję, burzę mózgów, warsztat, odpowiadający na pytania: jaka jest moja wizja przyszłości firmy? W jakim kierunku powinna rozwinąć się firma? Gdzie powinniśmy się znaleźć za 3-5 lat? Jakie zmiany powinniśmy wprowadzić, by odnieść sukces na rynku? Jak będzie wyglądała nasza firma, jeśli w najlepszy sposób wykorzystamy dostępne zasoby i pojawiające się możliwości? Taki warsztat (sesję strategiczną) może poprowadzić doświadczony doradca-trener, ułatwiając wam tę pracę od strony metodologicznej.
Przeczytaj także:
Biznes plan jako narzędzie sprawnego zarządzania
oprac. : ASK Analizy Szkolenia Konsulting
Więcej na ten temat:
zarządzanie firmą, zarządzanie strategiczne, strategia firmy, misja firmy, wizja firmy