eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeJak wypromować sklep internetowy?

Jak wypromować sklep internetowy?

2011-08-22 13:33

Samo zbudowanie sklepu internetowego stanowi zaledwie pierwszy etap w procesie uruchomienia handlu internetowego. Ci, którzy uważają, że wystarczy otworzyć e-sklep, a towary same będą się sprzedawały, są w dużym błędzie. Bowiem nie sztuką jest uruchomić sklep internetowy i zapełnić go produktami, lecz sztuką jest zacząć na nim zarabiać.

Przeczytaj także: Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka

Do tego potrzebni są klienci, a najlepiej ci stale powracający. Jak ich zdobyć? Jednym z nieodłącznych elementów działania każdego e-sklepu jest promocja i marketing oferty handlowej wśród kupujących oraz potencjalnych odbiorców. Aby sklep internetowy zaczął zarabiać, najpierw ktoś musi się o nim dowiedzieć. Jest wiele sposobów na to, aby e-sklep zyskał popularność i był często odwiedzany.

Rodzaje promocji zależą przede wszystkim od tego, w jakiej branży działa firma – jak duża jest jej konkurencja, od właściwych założeń biznesowych, a także od środków finansowych, jakie zostaną przeznaczone na działania marketingowe internetowego sklepu.

Najpowszechniejsze sposoby promocji stosowane przez sklepy internetowe to wystawianie aukcji na Allegro, wykorzystywanie porównywarek cenowych, pozycjonowanie w wyszukiwarkach czy linki sponsorowane w Google Adwords. Warto także zwrócić uwagę na inne sposoby promocji, mniej kosztowne, a przynoszące zadawalające rezultaty – jak na przykład e-mail marketing oraz media społecznościowe. Metody te opierają się w głównej mierze bezpośrednio na budowaniu relacji z konsumentami oraz pośrednio na informowaniu ich o ofercie sklepu.

Siła tkwi w kupujących

To, co można zrobić w sklepie internetowym w każdej chwili, to zadbać o wzorową obsługę klienta. Powinna ona być dla sprzedającego priorytetowym obszarem. Jaki to ma związek z promocją? Ogromny, ponieważ zadowoleni klienci są najlepszą reklamą firmy. Internauci oczekują właśnie wzorowej obsługi i dobrego produktu. Zadowolony klient powie o sklepie kilku swoim znajomym, natomiast niezadowolony będzie każdemu nieustannie opowiadał o niekompetencji sprzedawcy. Mark Hughes w książce „Marketing szeptany” twierdzi, że 1 niezadowolony klient, potrafi zrazić do produktu aż 26 kolejnych osób. Następnie te 27 osób opowiada o produkcie 16 innym, a to daje łącznie 432 konsumentów, którzy dowiedzieli się o złej reputacji produktu, ale także i e-sklepu. Z kolei zadowolony klient zrobi ponownie zakupy w sklepie internetowym, a na tym przecież zależy sprzedawcy najbardziej – na zbudowaniu bazy lojalnych, powracających klientów, którzy generują zysk dla firmy.

E-sprzedawca powinien zatem utrzymywać więź z klientami i przypominać im o swoim sklepie i jego ofercie. Może to robić poprzez e-mail marketing – skuteczny sposób promocji e-sklepu. Priorytetowe jest przy tym zbudowanie bazy mailingowej, zawierającej adresy potencjalnych lub obecnych klientów i informowanie ich w starannie przygotowanych wiadomościach o aktualnej ofercie handlowej czy promocjach. Należy mieć jednak na uwadze, że przekaz marketingowy musi być zawsze jasny i zrozumiały dla odbiorcy. Powinien pokazywać konkretne korzyści, jakie osiągnie konsument, kupując dany produkt w tym konkretnym sklepie. W oparciu o listę mailingową można rozsyłać użytkownikom regularny newsletter. Należy również pamiętać, aby jego przekaz nie był agresywny, ponieważ może to zostać potraktowane jako spam i przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Budowanie bazy adresów e-mail to długotrwały proces, wymagający cierpliwości. Minie zatem trochę czasu, zanim zacznie się faktycznie zarabiać w oparciu o tę metodę. Najprostszym i najczęściej stosowanym sposobem na pozyskiwanie adresów potencjalnych klientów jest umieszczanie na stronie formularza zapisu do newslettera. Nie może on być jednak przesadnie rozbudowany – zbyt duża liczba pól może zniechęcić klienta do wypełnienia formularza. Odwiedzający sklep internetowy będą chętniej zostawiali swoje adresy, jeśli w zamian za to otrzymają zniżki, bonusy, których nie zdobędą w żaden inny sposób. Warto jeszcze dodać, że subskrybentów należy poinformować o stosowaniu polityki prywatności, aby mieli pewność, że ich adresy e-mail nie będą nikomu udostępniane.

 

1 2 ... 4

następna

Wizja firmy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: