Ewolucja spamu IV-VI 2011
2011-08-23 11:29
Przeczytaj także: Spam V 2014
Źródła spamu według regionu
fot. mat. prasowe
W czołówce rankingu największych źródeł spamu według regionu znalazły się Azja (+8,22 proc.) oraz Ameryka Łacińska (+5,55 proc.). Te dwa regiony odpowiadają za ponad 60% ogółu spamu. Jak już pisaliśmy we wcześniejszym raporcie, spamerzy próbują organizować nowe botnety w regionach, w których zarówno prawo jak i technologia zapewniają najmniejszą ochronę przed botnetami – takich jak Azja i Ameryka Łacińska.
Jednocześnie znacznie zmniejszył się udział Europy Wschodniej (-8,45 proc.). Niestety, wkrótce region ten może odnotować ponowny wzrost, ponieważ jest on bardzo atrakcyjny dla spamerów pod względem zarówno komputeryzacji jak i legislacji.
fot. mat. prasowe
Dynamika dystrybucji spamu według regionu (I i II kwartał 2011 r.)
Dynamika dystrybucji spamu według regionu (I i II kwartał 2011 r.)
Wykres poniżej pokazuje dynamikę dystrybucji spamu w poszczególnych miesiącach. Wyraźnie widać korelację między kilkoma regionami, np. linie trendu dla Azji i Ameryki Łacińskiej są niemal równoległe. Jednocześnie, wartości szczytowe zarejestrowane w Europie Zachodniej zbiegają się z najniższymi wartościami w Azji i Ameryce Łacińskiej i na odwrót.
Wspomniana korelacja między Azją i Ameryką Łacińską wynika z tego, że w obu tych regionach nie ma ani skutecznego prawa antyspamowego, ani niezawodnej ochrony IT. Spam pochodzący z tych regionów jest prawdopodobnie wysyłany z tych samych botnetów.
Spam według kategorii
Po zamknięciu dużych botnetów oraz zastąpieniu ich mniejszymi zaczęliśmy obserwować znaczące różnice w spamie w różnych częściach świata. W Rosji, na przykład, niemal zniknął tak zwany spam afiliacyjny: kategoria „Lekarstwa oraz towary i usługi związane ze zdrowiem” – wcześniej lider rankingu najpopularniejszych kategorii spamu – znalazła się w II kwartale na 8 miejscu (1,8%). Większość spamu w rosyjskim Internecie jest obecnie zamawiana przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Kategoria „Edukacja”, która obejmuje reklamy różnych seminariów i szkoleń, pozostaje najpopularniejszą kategorią spamu.
Trzeba podkreślić, że odejście od spamu afiliacyjnego spowodowało zmiany w rozkładzie języków, w których tworzony jest spam – jako że prawie cały anglojęzyczny spam w rosyjskim Internecie stanowił spam afiliacyjny, teraz większość wiadomości spamowych jest w języku rosyjskim.
Wiadomości spamowe otrzymywane przez użytkowników w Europie Zachodniej i Ameryce najczęściej reklamują podrabiane produkty i usługi znanych projektantów. Kategoria ta stała się jeszcze bardziej popularna niż spam medyczny. Co więcej, francuskojęzyczne wysyłki zawierają wiele listów nigeryjskich. Spam afiliacyjny nie jest tak popularny.
![Spam I kw. 2014 [© kmit - Fotolia.com] Spam I kw. 2014](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Kaspersky-Lab/Spam-I-kw-2014-138092-150x100crop.jpg)
oprac. : eGospodarka.pl