Kryzys ekonomiczny a rynek outsourcingu
2011-08-29 12:34
Przeczytaj także: Outsourcing w Polsce 2010 i prognozy 2011
Bank inwestycyjny Morgan Stanley ostrzegł, że w 2012 r. gospodarki USA i krajów strefy Euro (głównie Francji i Niemiec) mogą ponownie pogrążyć się w kryzysie finansowym i odczuć spowolnienie wzrostu wielu gałęzi przemysłu i usług. W podobnym tonie wypowiadają się międzynarodowi ekonomiści oraz Ministrowie Finansów poszczególnych państw. Widmo recesji może skłonić międzynarodowe korporacje do dodatkowych działań w celu zabezpieczenia się przed konsekwencjami ewentualnego załamania ekonomicznego. Kryzys finansowy sprzed 3 lat pokazał, że skutecznym narzędziem, które pomaga zredukować koszty i utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku jest outsourcing.Ostatni kryzys ekonomiczny paradoksalnie przyczynił się do rozwoju sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Recesja sprzed 3 lat przyniosła niespodziewany aż na taką skalę boom outsourcingowy, zwłaszcza w Europie i Azji. Firmy zmuszone do cięć wydatków przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości usług, zaczęły powierzać wybrane funkcje wyspecjalizowanym dostawcom zewnętrznym. Wielu z nich dzięki temu zoptymalizowało swoje biznesy – wyjaśnia Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe, Wiceprezes ABSL.
Zdaniem Krystiana Bestry, rynek outsourcingu ma swoją unikalną specyfikę.
Jego rozwojowi sprzyja niepewność na rynkach. Jednocześnie, kto raz zdecydował się skorzystać z usług partnera zewnętrznego, ten zwykle kontynuuje współprace outsourcingową. Okresy koniunktury są więc również okresami wzrostu branży, bo dostawca rozwija się razem z klientem – dodaje Krystian Bestry
Według analiz SSON, w ciągu ostatnich 15 lat ok. 90% międzynarodowych korporacji skorzystało z outsourcingu. W Polsce boom na usługi tego typu rozpoczął się w 2009 r. na fali globalnego kryzysu finansowego. Wówczas, wiele międzynarodowych korporacji zaczęło otwierać i rozwijać w Polsce swoje centra usług wspólnych (SSC) i outsourcingu procesów biznesowych (BPO), co pozwoliło im znacząco zredukować koszty (według szacunków średnio o 15-20%) oraz podnieść jakość świadczonych usług dla klientów wewnętrznych (spółek-matek) i zewnętrznych. Ci, którzy jeszcze przed kryzysem korzystali z outsourcingu, w momencie zawirowań gospodarczych często renegocjowali kontrakty zmieniając zakres usług, dostarczanych przez zewnętrznych partnerów.
Niepewność na rynkach 2011/2012
W najbliższych latach najwięcej nowych projektów outsourcingowych będzie pojawić się w tych lokalizacjach, gdzie sektor nowoczesnych usług dla biznesu jest w fazie dojrzałości rynkowej. Będą to przede wszystkim kraje, które już posiadają szerokie zaplecze do obsługi projektów outsourcingowych (transportowe, biurowe, zasoby ludzkie), a jednocześnie należą do grona tzw. gospodarek wschodzących, gdzie koszty prowadzenia biznesu są nadal relatywnie niższe w porównaniu np. do gospodarek dojrzałych (np. Europa Zachodnia, Stany Zjednoczone). Dodatkowo, już istniejące centra usług biznesowych będą rozszerzać swoją działalność, zarówno jeśli chodzi o zasięg geograficzny, jak i zakres i stopień zaawansowania usług.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl