Koniunktura konsumencka VIII 2011
2011-08-29 12:18
W sierpniu 2011 r. odnotowano niewielkie pogorszenie nastrojów konsumenckich społeczeństwa w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV-VI 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, uległ obniżeniu w sierpniu 2011 r. o 0,5 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie –25,1 pkt proc. Poziom tego wskaźnika jest niższy o 9,1 pkt proc. od wyniku z sierpnia ub. roku, ale wyższy od przeciętnej z poprzednich miesięcy 2011 r.Na niewielkie pogorszenie wartości bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęło obniżenie konsumenckich ocen dotyczących oczekiwanych zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek wskaźnika o 3,8 pkt proc.), sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 1,6 pkt proc.) i zaistniałych zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 0,3 pkt proc). Poprawiły się oceny dotyczące dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych w obecnych warunkach (o 2,1 pkt proc.) i zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (o 1,1 pkt proc.).
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, pogorszył się w stosunku do poprzedniego miesiąca o 2,0 pkt proc. i ukształtował na poziomie –28,9 pkt proc. Wartość tego wskaźnika była niższa niż przed rokiem o 6,3 pkt proc. ale, analogicznie do wskaźnika bieżącego, korzystniejsza niż w poprzednich miesiącach 2011 r.
Na zmianę wartości wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej wpłynęło pogorszenie się zarówno konsumenckich ocen dotyczących oczekiwanych zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju i w sytuacji finansowej gospodarstw domowych jak i ocen dotyczących oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (spadek wskaźnika o 2,5 pkt proc.) oraz możliwości oszczędzania (o 0,3 pkt proc).
Informacje o badaniu
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W sierpniu 2011 r. badanie przeprowadzono na próbie 1 805 gospodarstw domowych. Od maja 2004 r. wyniki badań publikowane są w miesięcznych i kwartalnych „Informacjach sygnalnych”, a także zamieszczane na stronie internetowej GUS.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl