Strategia w firmie
2011-08-30 13:25
Przeczytaj także: Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
Wdrażanie strategii
Komunikowanie strategii
Pierwszym krokiem po zbudowaniu strategii powinno być zakomunikowanie jej reszcie firmy. Strategia główna komunikowana powinna zostać wszystkim pracownikom, a strategie cząstkowe – w ramach odpowiednich działów. Komunikacja strategii jest ciągłym procesem. Wymaga od zarządzających systematyczności oraz nieustannego odnoszenia się do niej podczas dokonywania wyborów oraz delegowania zadań pracownikom.
Za wdrożenie strategii odpowiadają właściwie wszyscy, a szczególnie menedżerowie wszystkich szczebli. Wdrożenie to odbywa się na dwóch głównych płaszczyznach – wyborów oraz projektów strategicznych.
Wybory
Strategia narzuca pewne ramy i sposoby postępowania, których należy trzymać się na co dzień, dokonując wyborów. Jeśli na przykład strategia marketingowa określa pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych jako kanał dotarcia do potencjalnych klientów, dyrektor marketingu nie powinien angażować się w działania związane z promowaniem firmy w radiu czy telewizji.
Strategia odnosi się do każdego, niezależnie od miejsca zajmowanego w hierarchii firmy. W sytuacji gdy jako kluczową przewagę konkurencyjną określono szybkość obsługi klienta, to zarówno dyrektor działu obsługi klienta, jak i szeregowy pracownik call center powinni to mieć na uwadze. Pierwszy – decydując o przeznaczeniu dodatkowych środków na szybsze łącze zamiast stworzenia nowej grafiki formularza zapytań, drugi – decydując o odpisaniu na mail w dwóch zdaniach w przeciągu 10 minut, zamiast odpisywania po godzinie spędzonej na analizie rozwiązania i “ubieraniu” go w najwłaściwsze słowa.
Projekty strategiczne
Każda ze strategii (łącznie z główną) powinna zawierać listę wynikających z niej inicjatyw. One z kolei powinny zostać przekształcone w systematycznie realizowane projekty. Projekty strategiczne wynikają najczęściej z konieczności przekształcenia wewnętrznego funkcjonowania firmy, by sprostać strategii (np. projekt opracowania schematu rozmowy pracownika obsługi z klientem) lub postawionych celów strategicznych (np. wdrożenie narzędzi do kontroli kosztów, gdy firma postawiła za cel 10%-towe zmniejszenie kosztów stałych).
Strategia na czasie
Raz opracowana strategia nie może pozostać na zawsze. Ciągłe zmiany w otoczeniu konkurencyjnym, zasobach posiadanych przez firmę, a także pojawiające się pomysły oraz informacje zwrotne od pracowników sprawiają, że również zmiana strategii staje się konieczna.
Dobrym sposobem jest gromadzenie informacji o zmianach, oraz przeprowadzanie regularnych spotkań zarządu, podczas których dyskutuje on tylko na temat strategii. Warto też co pół roku dokonywać generalnych przeglądów strategii – weryfikując założenia na jakich się opierają oraz tworząc pomysły na lepsze metody realizacji celów. Dzięki takim działaniom strategia będzie wciąż żywa i skuteczna, wpływając na codzienne działania i decyzje podejmowane przez pracowników w całej firmie.
Przeczytaj także:
Sektor MŚP: pandemia to nie jest czas na planowanie?
oprac. : ASK Analizy Szkolenia Konsulting
Więcej na ten temat:
strategia w biznesie, strategia, strategia firmy, budowanie strategii firmy, wdrażanie strategii