Z czym kojarzą się najlepsi pracodawcy?
2011-09-02 09:10
Najistotniejsze cechy pracodawców © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Studia wyższe nie przygotowują do pracy
Każdy, kto przymierza się do wkroczenia na rynek pracy, posiada własną wizję swojego wymarzonego pracodawcy. Wie, jakimi cechami powinien on się charakteryzować. Z drugiej strony ma też swoje zdanie na temat firm działających na lokalnym rynku pracy. Za najbardziej atrakcyjnych pracodawców uważa się tych, którzy najlepiej pasują do wyobrażeń i kojarzeni są z cenionymi wartościami.- Kluczem do posiadania wizerunku atrakcyjnego pracodawcy jest znajomość potrzeb i oczekiwań grupy docelowej oraz dostosowanie do nich swojej oferty – mówi Anna Macnar, Country Manager Universum Polska. Studenci korzystają z wielu źródeł informacji, zanim wyrobią sobie własną opinię na temat pracodawcy. Dlatego tak ważne jest, żeby pracodawcy dywersyfikowali kanały komunikacji w swoich strategiach komunikacyjnych z kandydatami - dodaje Anna.
Czego pragną studenci?
Współczesny polski student chce aby jego przyszły pracodawca odznaczał się przede wszystkim siłą finansową – taki pogląd przejawia aż 55% badanych. Na drugim miejscu wśród najbardziej atrakcyjnych atrybutów znalazł się prestiż (52%), na trzecim natomiast dobra reputacja (29%)*. Studenci chcą więc pracować w znanych, renomowanych firmach, cechujących się przy tym finansową stabilnością.
fot. mat. prasowe
Najistotniejsze cechy pracodawców
Trochę inaczej wyniki te wyglądają, gdy zastosuje się kryterium kierunku studiów. Studenci fakultetów ekonomicznych stawiają bardziej na dynamiczny rozwój i przedsiębiorczość (39%), wartość tę wysoko cenią także przyszli inżynierowie (40%).
Na przeciwnym biegunie – wśród najmniej dla studentów znaczących atrybutów pracodawcy – znalazły się wysokie standardy etyczne (13%) oraz wysoki poziom społecznej odpowiedzialności biznesu (12%). To znak, że w obliczu trudnej sytuacji gospodarczej, młodzi najpierw troszczą się o własne bezpieczeństwo, a dopiero potem o to, co ich otacza.
Jak cię widzą...
Badanie pokazało, jakie wyobrażenie o wymarzonym pracodawcy mają polscy studenci. Oprócz tego mają oni swoich faworytów wsród firm aktualnie działających na rynku – tym nadają miano Idealny Pracodawca. To, co przyciąga ich uwagę i uzasadnia ten wybór, niekoniecznie pokrywa się z ich ideałem.
Wśród firm z pierwszej piątki rankingu Idealny Pracodawca według studentów kierunków biznesowych ani jednej studenci nie utożsamiają wprost z dynamicznym rozwojem. Lider rankingu – TVN S.A. – kojarzy się im przede wszystkim z sukcesem rynkowym, podobnie jak Google (3. miejsce). Innych pracodawców z czołówki studenci ekonomii cenią w pierwszej kolejności za prestiż, tak ocenione zostały Ernst&Young (2. miejsce) oraz PwC (5. miejsce). Zajmującą 4. pozycję w rankigu firmę L’Oréal badani studenci skojarzyli głównie z atrakcyjnymi i oryginalnymi produktami oraz usługami.
fot. mat. prasowe
Idealni pracodawcy - biznes
Zdaniem inżyniera
Studenci kierunków inżynieryjnych także wypowiedzieli się na temat swoich Idealnych Pracodawców. Zajmująca pierwsze miejsce w rankingu tej kategorii Skanska kojarzy się im przede wszystkim z sukcesem rynkowym, podobnie depczący jej po piętach Budimex (2. miejsce). Siła finansowa to najważniejszy – zdaniem studentów – atrybut KGHM Polska Miedź (3. miejsce), a atrakcyjne i oryginalne produkty oraz usługi – firmy Toyota Motor Poland (4. miejsce). Zamykający czołówkę Urząd Dozoru Technicznego (5. miejsce) studenci utożsamiają w pierwszej kolejności z dobrą reputacją.
fot. mat. prasowe
Idealni pracodawcy - inżynieria
- Te rozbieżności pomiędzy tym, co studenci uznają za najbardziej atrakcyjne, i tym, za co cenią Idealnych Pracodawców, nie koniecznie muszą oznaczać, że pracodawcy nie spełniają ich oczekiwań – komentuje Anna Macnar. Ważne jest jednak, by pracodawcy wiedzieli, jakie wartości cenią sobie studenci i podkreślali je w zewnętrznej komunikacji, tworząc wizerunek atrakcyjny dla przyszłych absolwentów.
*Respondentów proszono o wskazanie maksymalnie 3 odpowiedzi, stąd wyniki procentowe nie sumują się do 100.
Informacje o badaniu
W tegorocznej edycji badania Universum Student Survey wzięło udział ponad 15 300 studentów ze 100 najważniejszych uczelni w kraju. Respondentów zapytano o ich oczekiwania związane z karierą zawodową oraz o postrzeganie firm działających na polskim rynku jako potencjalnych pracodawców. W oparciu o wyniki badania powstał ranking Idealny Pracodawca 2011 według studentów, w pięciu kategoriach: biznes, inżynieria, IT, nauki ścisłe, nauki humanistyczne.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl