Transport w Polsce - wyniki działalności w 2010 r.
2011-09-02 12:10
Przeczytaj także: Transport w Polsce - wyniki działalności w 2013 r.
W 2009 r. wielkość przewozów ładunków transportem kolejowym (wyrażonych w tonokilometrach) stanowiła ok. 13% udział w ogólnych przewozach Unii Europejskiej, co lokowało Polskę na drugim miejscu wśród 27 krajów członkowskich UE za Niemcami, a przed Francją. W zakresie transportu międzynarodowego koleje polskie z udziałem 7% w ogólnych przewozach międzynarodowych UE zajmowały trzecie miejsce.
W 2010 r. transportem kolejowym przewieziono 261,3 mln pasażerów, tj. o 7,5% mniej niż przed rokiem. Na ogólny spadek przewozów pasażerów wpłynęło zarówno zmniejszenie przewozów z biletami jednorazowymi (o 2,7%), jak i okresowymi (o 11,8%). Spadły przewozy w komunikacji krajowej (o 7,7%), przy jednoczesnym wzroście przewozów w komunikacji międzynarodowej (o 17,0%), do czego przyczyniły się utrudnienia w komunikacji lotniczej w tym okresie.
Transport drogowy
Ogólna długość dróg publicznych w końcu 2010 r. wyniosła 406,1 tys. km (o 5,5% dłuższa niż w 2009 r.), z czego 67,4% stanowiły drogi o nawierzchni twardej, a 32,6% drogi o nawierzchni gruntowej. Ogólna gęstość dróg o nawierzchni twardej w tym okresie wyniosła 87,6 km na 100 km2.
Kształtowanie się gęstości sieci w poszczególnych województwach ilustruje poniższa mapa.
fot. mat. prasowe
Drogi publiczne o twardej nawierzchni na 100 km2 - stan w dniu 31 XII 2010 r.
W 2010 r. drogi o nawierzchni ulepszonej stanowiły 91,3% długości dróg o nawierzchni twardej. Długość autostrad w porównaniu do 2009 r. wzrosła o 8,0 km i końcu 2010 r. wyniosła 857,4 km (tj. ok. 2 km zarówno na 1000 km2 powierzchni, jak i na 100 tys. ludności kraju, natomiast średnia dla 27 krajów członkowskich UE w 2008 r. wyniosła odpowiednio 13 i 15 km). Długość dróg ekspresowych (jedno i dwujezdniowych) w tym okresie wzrosła o 153,2 km i wyniosła 674,7 km.
Ogólna liczba pojazdów samochodowych i ciągników zarejestrowanych (wg centralnej ewidencji pojazdów prowadzonej przez MSWiA) wg stanu na dzień 31 XII 2010 r. wyniosła 23,0 mln (przed rokiem 22,0 mln).
Liczba pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium kraju (tj. pojazdy nowe oraz pojazdy używane przywiezione z zagranicy) była o 5,3% większa niż w 2009 r., w tym liczba samochodów osobowych zwiększyła się o 1,0%, samochodów ciężarowych – o 29,4%, ciągników samochodowych siodłowych – o 48,1%, autobusów – o 1,2%.
Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych w końcu 2010 r. wyniosła 17,2 mln i była większa o 4,5% niż w końcu 2009 r. W 2010 r. na 1000 mieszkańców przypadały 451 samochody, podczas gdy w 2009 r. – 432 (średnia dla 27 krajów członkowskich UE w 2009 r. wyniosła 473 samochody osobowe na 1000 mieszkańców). Pogorszyła się struktura wiekowa samochodów osobowych: udział pojazdów w wieku do 5 lat zmalał z 11,7% w 2009 r. do 10,8% w 2010 r., wzrósł natomiast udział pojazdów w wieku 11 lat i starszych odpowiednio z 69,8% do 72,3%. Pod względem rodzajów stosowanego paliwa udział samochodów z silnikami benzynowymi zmniejszył się z 63,0% w 2009 r. do 61,0% w 2010 r. na korzyść pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (wzrost z 20,4% do 22,5%). Nieznacznie wzrósł również w tym okresie udział samochodów osobowych na inne źródła energii, w tym głównie na gaz płynny LPG z 14,1% do 14,4%.
oprac. : eGospodarka.pl