Niedoświadczenie a bezpieczeństwo na drodze
2011-09-05 10:51
Które z obiegowych opinii o niedoświadczonych kierowcach są prawdziwe? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Bezpieczna jazda a zmienne warunki pogodowe
Grzechy główne niedoświadczonych kierowcówAnkietowanych poproszono o wskazanie, które z obiegowych opinii o niedoświadczonych kierowcach uważają za prawdziwe. Co czwarty respondent twierdzi, że nie potrafią oni dostosować prędkości jazdy do warunków panujących na drodze. 20% uważa kierowców z niewielkim doświadczeniem za zbyt pewnych siebie, tyle samo uważa, że stanowią duże zagrożenie. Zdaniem 13% ankietowanych niedoświadczeni kierowcy jeżdżą zbyt szybko; identyczny odsetek zarzuca im przy tym nadmierną brawurę. Co dziesiąty respondent uważa, że częściej giną oni w wypadkach drogowych.
fot. mat. prasowe
Które z obiegowych opinii o niedoświadczonych kierowcach są prawdziwe?
Brak zaufania
Zapytani, czy czują się bezpiecznie jako pasażerowie samochodów prowadzonych przez niedoświadczonych kierowców, ankietowani w znacznej większości (86%) odpowiadali przecząco. Tylko co dziesiąty kierowca pożyczyłby swoje auto kierowcy o niewielkim doświadczeniu. Tak wyraźny brak zaufania mimo wszystko zaskakuje.
fot. mat. prasowe
Czy czujesz się bezpieczny będąc pasażerem auta prowadzonego przez nieświadczonego kierowcę?/ Czy po
Niedoświadczenie = zagrożenie?
Brak doświadczenia za kierownicą jest zdaniem ankietowanych czynnikiem ryzyka większym, niż młody wiek. 46% uważa, że bardziej niebezpieczni są świeżo upieczeni kierowcy, niezależnie od wieku. Co piąty bardziej obawia się kierowców młodych. Pozostali uważają, że brak doświadczenia i młody wiek stanowią równe zagrożenie dla użytkowników dróg. Jak mają się do tych przekonań oficjalne statystki?
fot. mat. prasowe
Wypadki drogowe w Polsce 2010
Co należy zmienić?
fot. mat. prasowe
Które z poniższych rozwiązań poprawiłyby Twoim zdaniem bezpieczeństwo niedoświadczonych kierowców?
Być może warto rozważyć także wprowadzenie podczas kursów na prawo jazdy obowiązkowych warsztatów, podczas których kursanci byliby edukowani w zakresie skutków wypadków drogowych oraz psychologicznych aspektów uczestnictwa w ruchu – tak jak obecnie ma to miejsce podczas tzw. kursów reedukacyjnych. Oczywiście nic nie zastąpi doświadczenia nabywanego za kierownicą i nie sposób nabrać go inaczej, niż jeżdżąc w różnych warunkach – dobrze jednak, aby świeżo upieczeni kierowcy mieli świadomość tego, czym może skończyć się brawura.
Trzy czwarte ankietowanych to kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy od przynajmniej pięciu lat. 11% legitymuje się nim od dwóch do pięciu lat, 12% posiada je krócej. Znaczna większość, bo ponad 80% korzysta z samochodu codziennie. 11% siada za kierownicą kilka razy w tygodniu. 7% - kilka razy w miesiącu; 2% jeszcze rzadziej.
Informacje o badaniu
Badanie ankietowe przeprowadzono na zlecenie operatora systemu Yanosik w dniach 23-30 sierpnia 2011 r. Wzięło w nim udział 497 osób.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl