Techniki prezentacji - pytania i odpowiedzi
2011-09-13 13:44
© fot. mat. prasowe
W jednym z poprzednich artykułów na temat technik prezentacji ukazaliśmy wagę kontaktu z publicznością, jak również znaczenie prawidłowej komunikacji między mówiącym a słuchaczami. Mówiliśmy o tym, jak wzbudzić zainteresowanie publiczności i jak wykorzystywać kontakt wzrokowy, humor, entuzjazm itd. Niezależnie jednak od tego, jak dobrą więź ze słuchaczami uda ci się nawiązać za pomocą kontaktu wzrokowego, humoru czy mowy ciała, nie ma nic bardziej wartościowego niż rozmowa z publicznością. Mówienie do publiczności jest z pewnością ważne, jednak dopiero rozmowa z publicznością daje ci nieoceniony komentarz na temat tego, jak przyjęto twoją prezentację.
Przeczytaj także: Techniki prezentacji: kontakt ze słuchaczami
Rozmawiaj z publicznościąRozmawianie z publicznością oznacza prowadzenie krótkich dialogów z niektórymi słuchaczami. Najczęściej dialogi te nawiązują się w wyniku zadawanych pytań – wtedy, kiedy to ty stawiasz publiczności pytania, albo kiedy ktoś z publiczności stawia pytanie tobie.
Zalety pytań
Niezależnie od tego, czy pytania pochodzą od ciebie, czy od publiczności, pociągają one za sobą następujące korzyści:
- pokazują, czy publiczność zrozumiała to, co powiedziałeś
- pomagają wyjaśnić ewentualne nieporozumienia
- zachęcają słuchaczy do aktywnego myślenia
- poprawiają kontakt pomiędzy mówcą a słuchaczami
- sprawiają, że słuchacze łatwiej zapamiętują, co zostało powiedziane
- pokazują, że nie ukrywasz się za tarczą słów, lecz jesteś na tyle pewny siebie, by umieć radzić sobie z nieoczekiwanymi pytaniami
- stymulują do bardziej bezpośredniej i prostszej komunikacji.
Pytania są bardzo ważnym środkiem pomocniczym, który, jeśli jest używany prawidłowo, może stanowić o różnicy między udaną a nieudaną prezentacją. Dlatego ważne jest, abyś wiedział:
- jak radzić sobie z pytaniami, na które nie znasz odpowiedzi
- kiedy pozwolić na zadawanie pytań
- jak zachęcać słuchaczy do zadawania pytań
- jak odpowiadać na pytania
- jak zadawać pytania
Wielu mówców boi się pytań. Boją się, że zostaną postawieni pod ścianą i że nie będą potrafili udzielić odpowiedzi. Po przeczytaniu tego rozdziału zobaczysz, że nigdy nie ma powodu, by bać się pytań.
W mównicy, na podium lub przed publicznością to ty jesteś liderem. To ty prowadzisz dyskusję. Masz prawo mówić, co chcesz, i z korzyścią dla siebie sterować pytaniami. Trzeba tylko wiedzieć, jak to robić.
Kiedy to ty zadajesz pytania
Jak już wspomnieliśmy, są dwa rodzaje pytań. Pytania zadawane przez ciebie i te zadawane przez publiczność. Zaczniemy od pytań zadawanych przez ciebie. Gdy zadajesz słuchaczom pytania, ważne jest, by publiczność nie była zbyt liczna. Najlepiej posługiwać się pytaniami, gdy liczy ona nie więcej niż 35 osób. Zadając pytania poszczególnym słuchaczom, sterujesz ich myśleniem. Kierujesz myśli w pewnym kierunku i nakłaniasz osobę do udzielenia odpowiedzi. Stawiając pytania, zwiększasz także tempo prezentacji, co sprawia, że staje się ona bardziej interesująca. Pytania stwarzają ci możliwość oceny tego, czy słuchacze są po twojej stronie.
Przeczytaj także:
Sztuka prezentacji, czyli jak dotrzeć do odbiorcy?
oprac. : BL Info Polska