Partie polityczne a e-mail marketing
2011-09-09 13:20
Przeczytaj także: 15 trendów w marketingu w 2022 roku
GetResponse, największy w Polsce dostawca usług email marketingowych oraz Centrum im. Adama Smitha zbadali czy i w jakim stopniu partie polityczne wykorzystują email w komunikacji z wyborcami.Badanie, które zostało przeprowadzone na 20 partiach politycznych w okresie przedwyborczym i trwało prawie dwa miesiące (29.06 – 23.08.) pozwoliło ustalić, że 50% partii umożliwia internautom zapisanie się do newslettera. Nie oznacza to jednak, że partie aktywnie prowadzą działania email marketingowe. Tylko 20% partii regularnie wysyła newslettery do swoich wyborców. Jest to Prawo i Sprawiedliwość, które wysłało 3 wiadomości oraz Prawica RP, która wysłała 2 wiadomości.
Z drugiej części badania wynika, że tylko 20% partii politycznych (Partia Kobiet, Zieloni, Unia Polityki Realnej oraz UPR – Kongres Nowej Prawicy) odpowiada na pytanie przesłane mailem od anonimowego internauty.
fot. mat. prasowe
Ile dni partie polityczne potrzebowały na odpowiedź na pytanie przesłane mailem?
Ile dni partie polityczne potrzebowały na odpowiedź na pytanie przesłane mailem?
Aż 50% z tych partii udzieliło tylko odpowiedzi zero-jedynkowych. Najszybciej na przesłane pytanie odpowiedziała Partia Kobiet – jeszcze w tym samym dniu, w którym został wysłany email. Najdłużej z odpowiedzią na pytanie zwlekała Unia Polityki Realnej, która udzieliła odpowiedzi po 14 dniach.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Zielonych
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Zielonych
Natomiast, najłatwiejszym sposobem do pozostania z partią w kontakcie online są portale społecznościowe. Aż 13 na 20 partii ma na swojej stronie link do przynajmniej jednego profilu na social media.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Unia Polityki Realnej
Odpowiedź na mail od internauty - Unia Polityki Realnej
- Efektywnego wykorzystywania email marketingu nasi politycy mogliby się uczyć chociażby od Baracka Obamy. Jego sztab przyznał, że poczta elektroniczna była kluczowym kanałem w dotarciu do wyborców w ostatniej kampanii, generując średnio 30% otwarć dla każdej wiadomości. Co więcej, email był jednym z kluczowych elementów, dzięki któremu wyborcy mogli wspomóc kampanie Obamy, zbierając łącznie 605 milionów dolarów – mówi ekspert ds. email marketingu Maciej Ossowski, Education Manager w GetResponse.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Kobiet
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Kobiet
- Symptomatyczne jest to, że żadna z partii rządzących (PO, PSL) ani żadna z partii mających realne szanse na współrządzenie (PiS, SLD) w ogóle nie odpowiedziała na pytania internauty. O obywateli bardziej dbają partie niezauważane w sondażach. Interesujące, że PiS, partia przedstawiana często jako ugrupowanie zacofane, zaściankowe, nie rozumiejące ludzi młodych, po raz kolejny udowadnia, że w Internecie radzi sobie lepiej niż partie "nowoczesne" tj. PO czy SLD – mówi dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego, autor książki "Marketing polityczny w Internecie".

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl