Partie polityczne a e-mail marketing
2011-09-09 13:20
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Zielonych © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: 15 trendów w marketingu w 2022 roku
GetResponse, największy w Polsce dostawca usług email marketingowych oraz Centrum im. Adama Smitha zbadali czy i w jakim stopniu partie polityczne wykorzystują email w komunikacji z wyborcami.Badanie, które zostało przeprowadzone na 20 partiach politycznych w okresie przedwyborczym i trwało prawie dwa miesiące (29.06 – 23.08.) pozwoliło ustalić, że 50% partii umożliwia internautom zapisanie się do newslettera. Nie oznacza to jednak, że partie aktywnie prowadzą działania email marketingowe. Tylko 20% partii regularnie wysyła newslettery do swoich wyborców. Jest to Prawo i Sprawiedliwość, które wysłało 3 wiadomości oraz Prawica RP, która wysłała 2 wiadomości.
Z drugiej części badania wynika, że tylko 20% partii politycznych (Partia Kobiet, Zieloni, Unia Polityki Realnej oraz UPR – Kongres Nowej Prawicy) odpowiada na pytanie przesłane mailem od anonimowego internauty.
fot. mat. prasowe
Ile dni partie polityczne potrzebowały na odpowiedź na pytanie przesłane mailem?
Aż 50% z tych partii udzieliło tylko odpowiedzi zero-jedynkowych. Najszybciej na przesłane pytanie odpowiedziała Partia Kobiet – jeszcze w tym samym dniu, w którym został wysłany email. Najdłużej z odpowiedzią na pytanie zwlekała Unia Polityki Realnej, która udzieliła odpowiedzi po 14 dniach.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Zielonych
Natomiast, najłatwiejszym sposobem do pozostania z partią w kontakcie online są portale społecznościowe. Aż 13 na 20 partii ma na swojej stronie link do przynajmniej jednego profilu na social media.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Unia Polityki Realnej
- Efektywnego wykorzystywania email marketingu nasi politycy mogliby się uczyć chociażby od Baracka Obamy. Jego sztab przyznał, że poczta elektroniczna była kluczowym kanałem w dotarciu do wyborców w ostatniej kampanii, generując średnio 30% otwarć dla każdej wiadomości. Co więcej, email był jednym z kluczowych elementów, dzięki któremu wyborcy mogli wspomóc kampanie Obamy, zbierając łącznie 605 milionów dolarów – mówi ekspert ds. email marketingu Maciej Ossowski, Education Manager w GetResponse.
fot. mat. prasowe
Odpowiedź na mail od internauty - Partia Kobiet
- Symptomatyczne jest to, że żadna z partii rządzących (PO, PSL) ani żadna z partii mających realne szanse na współrządzenie (PiS, SLD) w ogóle nie odpowiedziała na pytania internauty. O obywateli bardziej dbają partie niezauważane w sondażach. Interesujące, że PiS, partia przedstawiana często jako ugrupowanie zacofane, zaściankowe, nie rozumiejące ludzi młodych, po raz kolejny udowadnia, że w Internecie radzi sobie lepiej niż partie "nowoczesne" tj. PO czy SLD – mówi dr Sergiusz Trzeciak, ekspert ds. marketingu politycznego, autor książki "Marketing polityczny w Internecie".
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl