Logistyka w firmie - informacje praktyczne
2011-09-09 11:14
Przeczytaj także: Fulfillment czyli outsourcing usług logistycznych - dlaczego warto skorzystać?
Informacja ósma – Podstawowymi zadaniami polityki magazynowania i obsługi zapasów są:
- podejmowanie decyzji „make or buy” tzn. budować, leasingować, dzierżawić czy tworzyć wirtualne magazyny,
- podejmowanie decyzji: budować magazyn wysokiego czy niskiego składowania, o powierzchni większej czy mniejszej niż prognozowany popyt,
- podejmowanie decyzji dotyczącej wyboru pomiędzy mechanizacją a automatyzacją procesów magazynowych,
- określenie optymalnego planu zagospodarowania powierzchni magazynowej,
- określenie sposobu przyjęć i wydań z magazynu,
- opracowanie systemu dokumentacji obrotów magazynowych,
- sporządzenie planu kontroli jakości obsługi magazynowej,
- przygotowanie danych źródłowych dotyczących kosztów budowy, eksploatacji i sprawności procesów magazynowych, służących do przeprowadzenia analizy ekonomicznej efektywności gospodarki magazynowej jako całości.
Luka 1 powstaje wtedy, gdy menedżer nie potrafi realnie ocenić potrzeb klienta. Wynika to z tego, że menedżer kieruje się jedynie przypuszczeniem np. iż dany typ usługi winien być świadczony przez całą dobę, podczas gdy klient korzysta z niej tylko w dzień. W tej sytuacji kluczowe staje się marketingowe poznanie potrzeb klientów.
Luka 2 ma miejsce, gdy menedżer zna potrzeby klientów, ale nie może zapewnić wysokich wymogów jakościowych ich świadczenia z powodu braku możliwości technicznych czy operacyjnych. W tym przypadku należy przyjrzeć się dokładnie wymiarowi operacyjnemu logistyki i jego fizycznym ograniczeniom. Klient bowiem niekoniecznie zdaje sobie sprawę z tego jak trudne są logistyczne okoliczności wykonania usługi zgodnie z jego oczekiwaniami.
Luka 3 otwiera się wtedy, gdy usługa jest wykonana źle (niezgodnie ze specyfikacją zamówienia), następuje opóźnienie (ze względu na transport albo ze względu na nieprawidłowe zamówienie materiałów). Menedżer w tym przypadku zna już potrzeby klientów i potrafi zapewnić wysoką jakość usługi, ale z powodu technicznych błędów podczas realizacji klient nie jest zadowolony. Rola logistyki w zlikwidowaniu tej luki jest oczywista: zapewnić sprawną obsługę transportową i magazynową oraz prawidłowo realizować proces obsługi.
Luka 4 powstaje w momencie gdy firma usługowa oferuje pakiet usług, które są trudne do zrealizowania. Usługodawca obiecuje usługę np. następnego dnia, a termin przedłuża się do trzech dni. W tej sytuacji zadaniem funkcji operacyjnej zarządzania logistycznego jest planowanie potrzeb materiałowych i obsługi logistycznej w taki sposób, aby – zgodnie z obietnicą – świadczyć usługę bez opóźnień w czasie.
Luka 5 ma poważne konsekwencje dla usługobiorcy, bo występuje wtedy, gdy jakość uzyskanej usługi różni się od jakości oczekiwanej. Jako przykład można przedstawić sytuację, w której znalazł się klient dobrej, ale hałaśliwej i zatłoczonej restauracji: jest niezadowolony, chociaż obsługa i menu były świetne. W tym przypadku należy uruchomić wszystkie trzy funkcje zarządzania logistycznego: operacyjną, marketingową i finansową, aby zlikwidować tę lukę.

fot. mat. prasowe
Więcej informacji o skutecznym zarządzaniu logistyką znajdziesz w książce „Logistyka w gospodarce światowej” Elżbiety Gołembskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009).

1 2
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck