Polska Wschodnia jako region turystyczny
2011-09-11 00:11
Przeczytaj także: Atrakcyjne regiony turystyczne w Polsce
Programem są objęte województwa: warmińsko-mazurskie, podlaskie, podkarpackie, lubelskie i świętokrzyskie. W ramach kampanii POT m.in. prezentuje bogactwo atrakcji turystycznych każdego z województw oraz przeprowadza badania rozpoznawalności promowanych regionów.„Promocja walorów turystycznych regionów położonych we wschodniej części Polski ma przede wszystkim przełamać stereotypy w myśleniu o tych województwach. Celem projektu jest większe zainteresowanie ofertą turystyczną tych terenów, a w efekcie wzrost wpływów z gospodarki turystycznej i aktywizacja tego region” – mówi Elżbieta Wąsowicz-Zaborek, wiceprezes POT.
Głównymi odbiorcami kampanii „Piękny wschód” są turyści, którzy zostali podzieleni na 3 grupy: poszukujący nowych form wypoczynku, zwolennicy turystyki aktywnej oraz turyści przyjeżdżający z całymi rodzinami. „Kampania „Piękny Wschód” ma pokazać miejsca dotychczas niedoceniane i mało znane wśród młodych turystów. Ci zaś spędziwszy miło wakacje „zarażą” innych Polaków chęcią spędzania czasu w dotąd nieuczęszczanych miejsca” – dodaje wiceprezes POT. Kampania swym zasięgiem obejmuje również działania promocyjne wśród turystów na rynku niemieckim i ukraińskim.
Sporządzony raport powstał w ramach badań podsumowujących dotychczasowe działania kampanii „Piękny Wschód”. Przepytano w nim ponad 1000 respondentów. Badania dotyczyły głównie poziomu infrastruktury turystycznej wschodnich regionów. Z badań wynika, że 26% respondentów uznało, że wschodnie regiony Polski to odpowiednie miejsce na wakacyjne wyjazdy, a ponad 13% badanych wskazało Polskę wschodnią jako region atrakcyjny na wyjazdy zimowe. Prawie 40% pytanych Polaków stwierdziło, że częściej rozważać będzie województwa wschodnie jako miejsce swojego potencjalnego wypoczynku. W rankingu najpopularniejszych regionów zdecydowanie zwyciężyły Mazury (69%) oraz Bieszczady (47%). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się Kielecczyzna oraz Polesie. Turyści podkreślali, że we wszystkich regionach objętych kampanią ”Piękny wschód” stan infrastruktury drogowej wymaga udoskonalenia.
Jako cechy opisujące emocjonalne pojmowanie wizerunku regionów Polski wschodniej zdecydowana większość respondentów użyła słowa piękny (29%) i ciekawy (25%). W dalszej kolejności wskazywano na określenia: bezpieczny (17%) oraz biedny (15%). Prawie połowa ankietowanych godziła się ze stwierdzeniem, iż działań promocyjnych takich, jak kampania „Piękny wschód”, powinno być zdecydowanie więcej. Podkreślili oni, że pokazują one piękne, ale często zapomnianemiejsca, które sami z chęcią odwiedzą w przyszłości.
Jeżeli chodzi o turystów z Niemiec i Ukrainy to ci pierwsi najlepiej znają Mazury (69%) i Podkarpacie (22%), zaś Ukraińcy – jako najbardziej rozpoznawalne wymienili Polesie (80%) i Podkarpacie (75%). Z raportu wynika, że podczas ostatnich 3 lat do Polski wybrało się 34% badanych Niemców, gościli oni głównie na Mazurach (30%) oraz 54% Ukraińców, z czego 45% z nich była na Podkarpaciu i Polesiu (ok. 30%). Prawie 70% badanych z Ukrainy planuje w najbliższych czasach przyjechać do Polski wschodniej, zaś z 57% Niemców planujących przyjechać do Polski, tylko ok. 30% odwiedzi tereny Polski wschodniej.
Polska wschodnia w oczach badanych Niemców jest raczej umiarkowanie atrakcyjnym turystycznie obszarem, nieznanym i nienowoczesnym. Odmienną, bardziej pozytywną opinię niż badani w Niemczech prezentują turyści ukraińscy. Polska Wschodnia wg nich jest regionem wartym zobaczenia, bezpiecznym, cywilizowanym i znanym. Dla turystów z obu sąsiednich krajów tereny Polski wschodniej jawią się jako piękne, charakteryzujące się bogactwem walorów naturalnych i zabytków, przyjazną atmosferą i dobrym jedzeniem.
Kampania „Piękny Wschód” jest realizowana dzięki dotacji pochodzącej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków pochodzących z budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl