Problemy Polaków w Internecie
2011-09-13 00:11
Przeczytaj także: Polacy 50+ a korzystanie z Internetu
Akademia Allegro, społeczno-edukacyjny projekt popularnego serwisu aukcyjnego, w ciągu ostatnich 3 lat przejechała Polskę wzdłuż i wszerz, przeprowadziła warsztaty dla ponad 25 tys. ludzi w zakresie bezpiecznego korzystania z sieci, handlu internetowego oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wyglądają problemy i potrzeby seniorów, osób niepełnosprawnych, uczniów i przedsiębiorców internetowych w dobie wciąż rozwijającego się społeczeństwa informacyjnego?Według najnowszego raportu Diagnozy Społecznej 2011, komputer z podłączeniem do Internetu posiada w domu 73 proc. Polaków, jednak co piąty z sieci nie korzysta. Wbrew pozorom, problemem nie jest dostęp do najnowszych zdobyczy techniki, ale niewiedza czy mechanizmy tzw. e-wykluczenia. Według danych Akademii Allegro, droga do w pełni rozwiniętego społeczeństwa informacyjnego jest jeszcze długa.
Polscy seniorzy po 55. roku życia, w większości nie znają narzędzi internetowych, dzięki którym mogliby znacznie ułatwić sobie życie. Młodzież – wbrew utartym schematom – bardziej niż możliwość poznania nieodpowiednich osób na czatach internetowych, przeraża wizja wykorzystania ich prywatnych zdjęć w celu ośmieszenia w sieci. W wirtualny świat uciekają za to chętnie osoby niepełnosprawne, które przyznają, że ich wykluczenie z rynku pracy nie jest spowodowane niepełnosprawnością, ale raczej niechęcią pracodawców do zatrudniania tej grupy społecznej.
Słabe przygotowanie e-przedsiębiorców
W wysunięciu wniosków na temat sytuacji Polaków w wirtualnym świecie pozwoliły dane zebrane w ciągu ostatnich trzech lat przy okazji wdrażania kilkunastu projektów edukacyjnych Akademii Allegro. Chociaż w Polsce funkcjonuje ok. 10 tys. sklepów internetowych, a na Allegro sprzedaje 13 mln osób, to – jak przyznają początkujący przedsiębiorcy z mniejszych miast – wiedza na temat „rozkręcenia” własnego e-biznesu pochodzi głównie od znajomych czy z poradników znalezionych w sieci. Z danych zebranych przez Akademię Allegro w ok. 50 małych i średnich miastach oraz w 11 miastach wojewódzkich (ok. 2400 początkujących i już działających e-sprzedawców), myślący o zarabianiu na sprzedaży w sieci nie mają wiedzy w podstawowych kwestiach.
Aż 72 proc. nowych przedsiębiorców łamie sobie głowy przepisami prawnymi dot. handlu w sieci, a w szczególności zasadami składania reklamacji towaru kupionego za pośrednictwem Internetu. Nieco mniej Polaków decydujących się na własną działalność w Internecie martwi się tym, jak rozwiązać sprawę komunikacji z klientem i jak wyróżnić swoją ofertę na tle pozostałych. – Wielu początkujących e-przedsiębiorców już na starcie wybiera nieodpowiednią dla siebie dziedzinę. Ok. 26 proc. z nich chce sprzedawać sprzęt RTV i AGD, a tak naprawdę te branże są już na tyle mocno obsadzone przez dużych graczy, że inwestycja w nie szybko może skończyć się bankructwem – mówi Mariusz Wesołowski, wykładowca Akademii Allegro.
Z badań Akademii Allegro wynika również, że początkujący e-biznesmeni mają także problem z uświadomieniem sobie znaczenia kwestii technicznych i budowania wizerunku w sieci. Aż 66 proc. z nich nie zaprząta sobie głowy tworzeniem przyjaznej dla oka grafiki reklamowej, przejrzystej i funkcjonalnej strony. Nie zwracają również uwagi na to, by publikować w sieci dobre i wyraźne zdjęcia produktów.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl