Marzenia i plany życiowe Polaków
2011-09-15 09:21
Przeczytaj także: Plany życiowe i marzenia Polaków
Ciekawe różnice między mieszkańcami poszczególnych województw pojawiły się również w przypadku wyboru kierunków wakacyjnych podróży. W porównaniu do wyniku dla całej Polski, mieszkańcy Małopolski częściej wybierali podróże do Skandynawii, Rosji i Ukrainy, a także Ameryki Północnej; mieszkańcy Wielkopolski częściej stawiali na Grecję, a mieszkańcy Mazowsza deklarowali, że wolą zwiedzać Polskę.
Pomimo trudnej sytuacji ekonomicznej 28 proc. internautów deklarowało, że rozpoczyna realizację planów i nie obawia się kryzysu ani ekonomicznych zawirowań. Taki wynik może świadczyć o niesłabnącym optymizmie i wierze we własne możliwości.
- Sierpniowa edycja badania marzeń i planów życiowych Polaków mocno pokazuje, że słowa takie jak „kryzys”, „spowolnienie gospodarcze”, czy wręcz „recesja” obecnie pozostają jedynie w sferze spekulacji medialnych i rynkowych. – mówi Marcin Mróz, Główny Ekonomista BNP Paribas. - Sądząc po wynikach badania, nie widać by – pod wpływem obaw o sytuację polskiej, czy wręcz światowej gospodarki - konsumenci znacząco weryfikowali swoje cele życiowe. Wprost przeciwnie, na czele priorytetów wciąż utrzymują się większe wydatki, co zdecydowanie nie wskazuje na to by wzrosła skłonność do przezornościowego zaciskania pasa. Jednocześnie widać rosnącą skłonność do finansowania swych planów wydatkowych za pomocą kredytu. W sierpniu gotowość taką wyraziło 39% ankietowanych, czyli znacznie więcej niż w lutowej edycji badania, kiedy to pozytywnie na powyższe pytanie odpowiedziało 30% ankietowanych. Tak więc również tutaj widzimy zachowania, które zwykle mają miejsce, gdy gospodarstwa domowe postrzegają swoją sytuację finansową co najmniej jako stabilną – mówi Marcin Mróz.
Informacje o badaniu
Przeprowadzona sonda miała charakter półotwarty – oprócz predefiniowanych odpowiedzi, respondenci mogli udzielić odpowiedzi spontanicznej, oraz doprecyzować wybrane opcje z odpowiedzi zamkniętych. Każdy mógł wskazać/wymienić max. 3 plany/marzenia. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI Real Time Sampling w dniach 23.08 - 25.08.2011 w ramach GO96! – Omnibus online. Próbę dobrano metodą losowo-kwotową spośród użytkowników witryn internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Badaniem objęto grupę 1000 osób w wieku 15 i więcej lat.
Przeczytaj także:
Marzenia Polaków: pieniądze, rodzina i zdrowie
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
Polacy, plany finansowe, marzenia, spełnianie marzeń, badania opinii społecznej