Rynek wina w Polsce
2011-09-19 09:22
Spożycie wina spokojnego w Polsce na przestrzeni lat. (w tys. litrów) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Inwestowanie w wino. Gdzie je kupić? Jaki zwrot z inwestycji?
Zakupy konsumpcyjne PolakówW roku 2010 wielkość rynku wina spokojnego (niemusującego wina gronowego) wzrosła o 4,3%. Jest to wynik nieco poniżej oczekiwań, przyczyny to brak prawdziwej kultury picia wina i jego wysokie ceny, a także niskie ceny wódek. Rosnące bezrobocie, wysoka inflacja i zagrożenie recesją dodatkowo powstrzymują klientów od wydawania większych kwot na napoje alkoholowe – a w szczególności wina.
fot. mat. prasowe
Spożycie wina spokojnego w Polsce na przestrzeni lat. (w tys. litrów)
Wina z Nowego Świata nadal zwiększają swój udział w rynku kosztem win ze Starego Kontynentu. Liderem w kategorii win z Nowego Świata, dzięki promocjom cenowym i kampaniom telewizyjnym, są trunki ze Stanów Zjednoczonych, szczególnie marka Carlo Rossi. Stany Zjednoczone stały się również głównym eksporterem win do Polski wyprzedając w 2010 r. dotychczasowego lidera Bułgarię.
fot. mat. prasowe
Procentowa roczna zmiana spożycia wina w Polsce w latach
fot. mat. prasowe
Najpopularniejsze marki w Polsce w roku 2010 (sprzedaż w litrach)
Polska ma duży potencjał wzrostowy, ponieważ nadal pozostaje jednym z krajów Europy o najniższym spożyciu wina na osobę. Polak wypija przeciętnie 2.7 litra wina rocznie i choć Polska jest już na 14 miejscu na świecie wśród krajów importujących wino, to spożycie na głowę jest nadal jednym z najniższych. Trzy czwarte win importowanych do Polski sprzedawana jest w cenach z przedziału 15-20 złotych.
fot. mat. prasowe
Najpopularniejsze marki z poszczególnych krajów
Zgodnie z naszą prognozą ilość rynku win do roku 2015 będzie rosnąć w tempie ok 5% rocznie. Wzrost może być wyższy pod koniec okresu objętego prognozą. Wzrost ten będzie możliwy dzięki rozwijającej się sieci dystrybucji oraz ciągle zwiększającemu się wyborowi win z różnych krajów. Swój udział będą miały również supermarkety, które stopniowo obniżą swoje marże na wina, by przyciągnąć większą liczbę konsumentów.
Piotr Poznański, The International Wine & Spirit Research
oprac. : eGospodarka.pl