Przeczytaj także:
Nieruchomości komercyjne w Polsce w I kw. 2011 r.
Nieruchomości handlowe
Według Cushman & Wakefield, w pierwszej połowie 2011 r. oddano do użytku ok. 300.000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, co jest poziomem porównywalnym do podaży z tego samego okresu roku ubiegłego. Obserwowany wzrost aktywności deweloperów zaowocuje zwiększeniem liczby nowych projektów handlowych dopiero po 2013 roku. Centra handlowe oddane do użytku w latach 2009-2010 odnotowują obecnie powolny wzrost obrotów i liczby odwiedzających, jednak wśród nowobudowanych centrów handlowych obiekty wynajęte w 100% w dniu otwarcia należą do rzadkości. Największym powodzeniem cieszą się obiekty w dobrej lokalizacji, o sprawdzonym koncepcie komercyjnym oraz ustabilizowanej pozycji handlowej. Najwyższe czynsze w tego typu budynkach wynoszą nawet 75-80 EUR za mkw. miesięcznie za lokal o wielkości 100-150 mkw. W pozostałych aglomeracjach plasują się one na poziomie 37-40 EUR. Spadki czynszów obserwowane są jednak nadal w przypadku obiektów drugorzędnych. Dotyczy to szczególnie lokali małej i średniej wielkości przeznaczonych dla najemców z sektora odzieżowego.
„Na koniec drugiego kwartału 2011 r. w Polsce działało 378 centrów handlowych o łącznej powierzchni najmu brutto (GLA) blisko 7,4 mln mkw. Systematycznie zwiększa się udział miast średniej wielkości i małych w całkowitych zasobach centrów handlowych – na koniec pierwszego półrocza 2011 r. wynosił aż 44,2%. W czerwcu 2010 r. było to 40,7%. Przeważająca liczba centrów handlowych oddanych do użytku w tym roku była zlokalizowana w mniejszych ośrodkach miejskich” – mówi Katarzyna Michnikowska, Starszy Analityk, dział Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield.
Główne ulice handlowe
Raport wskazuje, że w I i II kwartale 2011 r. nie odnotowano znaczących zmian dotyczących handlu przy głównych ulicach w Polsce. W zależności od miasta i dostępności lokali obserwowano różny poziom aktywności najemców i deweloperów. W Warszawie, szczególnie przy Nowym Świecie, wzrosła ilość pustostanów w związku z intensywną wymianą najemców. Stołeczny rynek czeka na otwarcie DT Wolf Bracka, zapowiadane na koniec br., który ma szansę wykreować nową ekskluzywną lokalizację handlową w centrum miasta. W Szczecinie zainteresowanie sieci handlowych centralnymi lokalizacjami podtrzymuje budowana Galeria Kaskada, a w Katowicach Galeria Katowicka. W Poznaniu dobiega końca budowa Pasażu MM. W pozostałych aglomeracjach (Trójmiasto, Łódź, Kraków, Wrocław) w sektorze głównych ulic handlowych sytuacja nie zmienia się.
Rozwój ulic handlowych na kształt ulic zachodnioeuropejskich zachodzi bardzo powoli i jest uzależniony od dostępności lokali spełniających standardy krajowych i międzynarodowych sieci handlowych oraz wzrostu popytu ze strony sieci ekskluzywnych. Największe zmiany obserwowane są w Warszawie.
Czynsze przy większości głównych ulic handlowych pozostają stabilne, a najwyższe wartości osiągają w Warszawie (83-85 EUR/mkw./miesiąc) i Krakowie (77-79 EUR/mkw./miesiąc).
Hipermarkety i supermarkety
W pierwszej połowie 2011 r. hipermarkety ograniczyły swoją ekspansję, z kolei supermarkety i dyskonty spożywcze nadal dynamicznie się rozwijały. Do końca roku spodziewane są przejęcia, sprzedaże i konsolidacje sieci spożywczych. Obecnie w Polsce działa ponad 250 hipermarketów oraz kilka tysięcy supermarketów i dyskontów spożywczych. Wśród hipermarketów działalność w Polsce prowadzą Auchan, Carrefour, E. Leclerc, Real i Tesco, które jest obecnie najdynamiczniej rozwijającą się siecią w sektorze. Mniejsze formaty sklepów spożywczych – supermarkety, prowadzą między innymi sieci: Carrefour, Tesco, Kaufland, Billa, Piotr i Paweł, Intermarché i Stokrotka. Wśród dyskontów spożywczych dominującą pozycję zajmuje Biedronka. Rozwijają się także Lidl, Aldi i Netto.