Nieruchomości komercyjne w Polsce w II kw. 2011 r.
2011-09-19 11:54
Przeczytaj także: Nieruchomości komercyjne w Polsce w I kw. 2011 r.
Nieruchomości mieszkaniowe
W pierwszym półroczu 2011 r. w segmencie popularnym rynku mieszkaniowego wzrosła liczba mieszkań na sprzedaż, a popyt nieznacznie spadł. Głównym czynnikiem wpływającym na ograniczenie popytu była seria podwyżek stóp procentowych, co spowodowało obniżenie zdolności kredytowej potencjalnych nabywców mieszkań. W ostatnich miesiącach wielu kredytobiorców z niepokojem obserwowało kurs franka szwajcarskiego, który silnie aprecjonował względem złotego, co zwiększyło wysokość rat, a także zadłużenie pozostające do spłaty.
Segment premium rynku nieruchomości mieszkaniowych nieustannie cieszy się zainteresowaniem klientów, co wyraża się dobrym tempem sprzedaży m.in. w takich projektach, jak Sky Tower we Wrocławiu czy Złota 44 w Warszawie. Apartamenty położone w atrakcyjnych lokalizacjach cieszą się stałym powodzeniem i często sprzedawane są jeszcze na etapie budowy. Jednak na kupców wciąż czekają luksusowe mieszkania w gorszych lokalizacjach, oddane do użytku w poprzednich latach. Grupa, do której kierowane są oferty sprzedaży apartamentów, jest dość wąska, ale jednocześnie mniej wrażliwa na zmiany warunków finansowania inwestycji przez banki.
fot. mat. prasowe
Cechy wybranych rynków mieszkaniowych
nie mogą znaleźć nabywców. W przypadku mieszkań cieszących się największą popularnością możliwe będą nieznaczne podwyżki. Deweloperzy będą ostrożnie poszukiwać nowego poziomu cen akceptowalnego przez klientów.
Nieruchomości hotelowe
fot. mat. prasowe
Stan polskiej bazy hotelowej
„Jednym z wydarzeń na rynku była decyzja grupy hotelowej Hilton o wprowadzeniu na polski rynek swojej marki ekonomicznej Hampton by Hilton w Świnoujściu. Kolejne hotele Hampton by Hilton planowane są m.in. w Warszawie i Gdańsku w pobliżu lotnisk. Rozwój hoteli ekonomicznych świadczy o dojrzewaniu rynku hotelowego w Polsce. Ciekawym zjawiskiem jest rozwój nowego trendu – tzw. hoteli holistycznych, zapoczątkowany kilka lat temu przez sieć hoteli Spa Dr Irena Eris, których oferta wellness & spa jest wzbogacona o usługi związane z szeroko pojętym zdrowym stylem życia, takie jak: medytacja, joga, fizykoterapia, zdrowe odżywianie, warsztaty z samodoskonalenia” – mówi Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych, Cushman & Wakefield.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl