eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyNieruchomości komercyjne w Polsce w II kw. 2011 r.

Nieruchomości komercyjne w Polsce w II kw. 2011 r.

2011-09-19 11:54

Przeczytaj także: Nieruchomości komercyjne w Polsce w I kw. 2011 r.


Nieruchomości mieszkaniowe

W pierwszym półroczu 2011 r. w segmencie popularnym rynku mieszkaniowego wzrosła liczba mieszkań na sprzedaż, a popyt nieznacznie spadł. Głównym czynnikiem wpływającym na ograniczenie popytu była seria podwyżek stóp procentowych, co spowodowało obniżenie zdolności kredytowej potencjalnych nabywców mieszkań. W ostatnich miesiącach wielu kredytobiorców z niepokojem obserwowało kurs franka szwajcarskiego, który silnie aprecjonował względem złotego, co zwiększyło wysokość rat, a także zadłużenie pozostające do spłaty.

Segment premium rynku nieruchomości mieszkaniowych nieustannie cieszy się zainteresowaniem klientów, co wyraża się dobrym tempem sprzedaży m.in. w takich projektach, jak Sky Tower we Wrocławiu czy Złota 44 w Warszawie. Apartamenty położone w atrakcyjnych lokalizacjach cieszą się stałym powodzeniem i często sprzedawane są jeszcze na etapie budowy. Jednak na kupców wciąż czekają luksusowe mieszkania w gorszych lokalizacjach, oddane do użytku w poprzednich latach. Grupa, do której kierowane są oferty sprzedaży apartamentów, jest dość wąska, ale jednocześnie mniej wrażliwa na zmiany warunków finansowania inwestycji przez banki.

fot. mat. prasowe

Cechy wybranych rynków mieszkaniowych

Cechy wybranych rynków mieszkaniowych

Na rynku mieszkaniowym obserwuje się dalszy spadek średnich cen transakcyjnych, co wynika przede wszystkim ze zmiany struktury transakcji i większego udziału w obrocie mieszkań mniejszych i tańszych. Rosnąca konkurencja między deweloperami przy bogatej ofercie mieszkań na sprzedaż powinna skłaniać inwestorów do dalszego obniżania cen, zwłaszcza w dużych miastach. Należy jednak zaznaczyć, że największe przeceny i inne dodatkowe zachęty będą dotyczyć mieszkań dużych oraz apartamentów, które długo
nie mogą znaleźć nabywców. W przypadku mieszkań cieszących się największą popularnością możliwe będą nieznaczne podwyżki. Deweloperzy będą ostrożnie poszukiwać nowego poziomu cen akceptowalnego przez klientów.

Nieruchomości hotelowe

fot. mat. prasowe

Stan polskiej bazy hotelowej

Stan polskiej bazy hotelowej

Jak podaje Cushman & Wakefield, sytuacja w branży turystycznej i na rynku hotelarskim w Polsce stale się poprawia. W pierwszym półroczu 2011 r. polska baza hotelowa powiększyła się o 87 skategoryzowanych obiektów, które oferują ok. 7.500 miejsc noclegowych w prawie 3.700 pokojach. Wzrasta liczba podróży służbowych oraz podróży typowo turystycznych, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie popytu na usługi hotelowe. Istotny wpływ na wyniki hoteli ma objęcie przez Polskę prezydencji w UE oraz organizacja EURO 2012. Rośnie w dalszym ciągu obłożenie w hotelach, ale co ważniejsze kontynuowany jest trend wzrostu średnich cen (ADR).

„Jednym z wydarzeń na rynku była decyzja grupy hotelowej Hilton o wprowadzeniu na polski rynek swojej marki ekonomicznej Hampton by Hilton w Świnoujściu. Kolejne hotele Hampton by Hilton planowane są m.in. w Warszawie i Gdańsku w pobliżu lotnisk. Rozwój hoteli ekonomicznych świadczy o dojrzewaniu rynku hotelowego w Polsce. Ciekawym zjawiskiem jest rozwój nowego trendu – tzw. hoteli holistycznych, zapoczątkowany kilka lat temu przez sieć hoteli Spa Dr Irena Eris, których oferta wellness & spa jest wzbogacona o usługi związane z szeroko pojętym zdrowym stylem życia, takie jak: medytacja, joga, fizykoterapia, zdrowe odżywianie, warsztaty z samodoskonalenia” – mówi Dorota Malinowska, konsultant ds. nieruchomości hotelowych, Cushman & Wakefield.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: