Polski konsument lubi zakupy
2011-09-28 12:37
Przeczytaj także: Najpopularniejsze monitory LCD
Chcemy kupować markowe
Z badania wyłania się ciekawy obraz polskiego konsumenta. Mimo dosyć skromnej zasobności portfela, Polak zazwyczaj znajduje przyjemność w robieniu zakupów, robiąc je zaskakująco często, przy czym szuka najlepszej wartości i jakości.
"Jak pokazuje badanie, dla trzech na czterech Polaków, jakość produktu jest ważniejsza niż jego cena, jawi się ona jako kryterium najważniejsze w procesie podejmowania zakupowych decyzji" – mówi Artur Menarski, dyrektor sprzedaży środków piorących i czystości Henkel Polska. Jest to tym ciekawsze, że w wielu krajach rozwiniętych – np. Niemczech czy Austrii – dominuje postawa odwrotna, ta która za podstawowe kryterium wyboru uznaje cenę produktu.
fot. mat. prasowe
Częstotliwość dokonywania zakupów
Badanie pokazuje także, że aż dla trzech na czterech Polaków ważna jest marka produktu, po który sięga. Dodatkowo, aż co trzeciego konsumenta w ogóle nie interesuje oferta marek własnych.
"To dobra wiadomość dla Henkla jako producenta dóbr markowych. Konsumenci rozumują podobnie jak my, że marka jest obietnicą jakości i wyznacza „złoty standard” na rynku" – dodaje Artur Menarski.
Zagadka polskiego konsumenta
Anna Giza-Poleszczuk, profesor socjologii z Uniwersytetu Warszawskiego uważa wyniki badania za bardzo interesujące z socjologicznego punktu widzenia. – Rzeczywiście w pierwszej chwili byłam zaskoczona: spodziewałabym się raczej, że większość z nas będzie poszukiwać produktów tańszych – mówi. – Jednak okazuje się, że mimo ograniczonych zasobów, dzięki wrodzonej rozwadze i zaradności, nie musimy rezygnować z dążenia do czegoś lepszego, do jakości, do dobrego życia. Znajdujemy sposób na zapewnienie sobie pożądanej jakości przy ograniczonych zasobach, starannie i świadomie dokonując wyborów. Rekompensujemy rozmiar portfela własną pracą i wynalazczością. Kiedyś potrafiliśmy upiec tort bez jajek i cukru. Dzisiaj potrafimy zrobić wyszukane potrawy zamiast kupować półprodukty, a w sklepach tropimy te marki, które dają nam dobrą jakość za rozsądną cenę. Rozwaga i zaradność poprawiają nam w dodatku samopoczucie: to naprawdę powód do dumy – dodaje.
fot. mat. prasowe
Porównanie zakupów Polaków z innymi krajami
Polak na tle Europy
Na tle Europy Polska jawi się jako kraj konsumenta świadomie i zaradnie kupującego, w którym konsumenci w poszukiwaniu wartości są grupą zdecydowanie najliczniejszą, stanowiąc prawie połowę ogółu. Jedynie Belgia ma ich jeszcze więcej, bo 54%.
Konsumenci bez trosk nie stanowią dominującej grupy w żadnym z krajów objętych badaniem, ale Polska ma ich największy odsetek – nasze 29% to swoisty europejski rekord. Podobna pod tym względem jest do nas Holandia – 27%, a trochę dalej - z wynikiem 21% - plasują się Czechy.
Ostatnia grupa – konsumentów oszczędnych – to grupa najsłabiej w Polsce reprezentowana. Nasze 25% to także jeden z najsłabszych wyników w Europie. W przeciwieństwie do nas, szczególnie wysoki udział procentowy konsumentów oszczędnych, kierujących się przede wszystkim ceną i swoimi nawykami, notują Austriacy i Hiszpanie (po 46%) oraz Niemcy i Włosi (po 43%). W Czechach konsumentów oszczędnych jest aż 41%.
Henkel – orientacja na klienta
Badanie pokazuje, że mimo podobieństw, w poszczególnych krajach istnieją też znaczne różnice w zachowaniu i zwyczajach konsumentów związanych z zakupami. Dlatego tak ważna dla producentów, jak i handlu, jest znajomość lokalnych preferencji konsumenckich i wzorców zakupowych, aby móc właściwie kształtować swoją ofertę.
"W firmie Henkiel z rozmysłem posługujemy się tzw. strategią glocal w sposobie prowadzenia naszej działalności. Jako firma światowa, działająca na ponad 100 rynkach na całym świecie, chcemy możliwie w pełni korzystać z zalet globalnej skali naszych działań, ale dostrzegamy i szanujemy lokalną odmienność preferencji i przyzwyczajeń konsumenckich. W tym tkwi nasza podstawowa siła" – podsumowuje Artur Menarski.
Przeczytaj także:
Zakupy online: potencjał niekupujących
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl