Wskaźnik optymizmu IX 2011
2011-09-29 12:21
Wskaźnik optymizmu IX 2011 © fot. mat. prasowe
Po sierpniowym niewielkim pogorszeniu nastrojów konsumenckich wrzesień przyniósł ich umiarkowaną poprawę: mierzony przez Ipsos Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 1,4 pkt, osiągając poziom 86,4 pkt. Wzrost ten może nieco zaskakiwać w obliczu medialnych doniesień o nadchodzącym ponownie kryzysie, tym bardziej, że głównym motorem wzrostu są trochę lepsze oceny kondycji gospodarczej naszego kraju. Polacy jednak nie ulegają najwyraźniej panice.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu VIII 2011
Wskaźnik Klimatu Gospodarczego zanotował wzrost do poziomu 74,6 pkt (+2,2 pkt). Nastąpiło to przede wszystkim za sprawą lepszych ocen zmiany jaka nastąpiła w naszej gospodarce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spadła liczba osób, które oceniają, że nastąpiło pogorszenie na rzecz tych, którzy uważają, że sytuacja ta się nie zmieniła.Skłonność do Zakupów natomiast wzrosła minimalnie - tylko o 0,8 pkt i jest na poziomie 94,3 pkt.
Obecnemu wzrostowi optymizmu towarzyszy poprawa oczekiwań inflacyjnych. We wrześniu prawie o 10 punktów procentowych spadł odsetek osób, które uważają, że w ciągu ostatniego roku ceny znacznie wzrosły, a o prawie 5 punktów procentowych zmalał udział osób uważających, że w najbliższych miesiącach ceny będą wzrastać jeszcze szybciej niż obecnie. Może być to związane z obniżkami cen paliwa, które miały miejsce pod koniec wakacji oraz ogólnym wyhamowaniem wzrostu cen towarów i usług.
Innym czynnikiem, który mógł rozbudzić nadzieje części Polaków i wpłynąć na wzrost optymizmu są nadchodzące wybory parlamentarne.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu IX 2011
Informacje o badaniu
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 września 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1013 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl