Wpływy z e-myta w Polsce
2011-10-06 00:11
Przeczytaj także: Pierwszy miesiąc e-myta
Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu poboru opłat jest pozyskiwanie środków na budowę i modernizację dróg. W ciągu pierwszych trzech miesięcy działania, viaTOLL zebrał niemal 160 mln zł, które trafiły na konto Krajowego Funduszu Drogowego. Jak dotąd wpływy dynamicznie rosną z miesiąca na miesiąc. W lipcu system zebrał około 25 mln zł, w sierpniu ponad 60 mln zł, a we wrześniu już niemal 75 mln zł.Osiągnięcie 40% zakładanych wpływów w pierwszych 3 miesiącach jest doskonałym prognostykiem na kolejny okres. Utrzymanie dochodowości systemu na zbliżonym poziomie pozwoli na osiągnięcie planowanych wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego w zakładanej wcześniej wysokości 400 mln zł.
Istnieje kilka powodów wzrostu przychodów viaTOLL. Liczba pojazdów zarejestrowanych w systemie jest nieco wyższa od zakładanej (550 000 zamiast 470 000). Rozpoczął się także powrót kierowców najcięższych pojazdów na drogi płatne. W Polsce, podobnie jak w innych państwach, gdzie wprowadzono elektroniczne systemy poboru opłat, początkowo kierowcy uciekają z dróg objętych opłatą elektroniczną. Po dokonaniu bilansu straconego czasu i paliwa, wielu z nich wraca. Jednocześnie system osiągnął pełną funkcjonalność i efektywność ściągania opłat.
viaTOLL w liczbach
System viaTOLL dostarczył precyzyjnych danych, ile zagranicznych pojazdów ciężkich korzysta z polskich dróg. 34% spośród wszystkich rejestracji zostało dokonanych przez przewoźników spoza naszego kraju, reszta przez firmy i osoby z Polski.
Około 2/3 pojazdów zarejestrowanych w systemie, jest rozliczanych w ramach kont przedpłaconych (pre-pay), 30% w ramach kont z odroczoną płatnością (post-pay).
Polscy przewoźnicy korzystają z wielu starszych ciężarówek i autobusów. Najwięcej zarejestrowanych w systemie pojazdów spełnia normę Euro 3 (34,4%), 22% spełnia normę Euro 2, 20,2% Euro 5, 13,4% - Euro 4, 4,3% - Euro 1, 0,1 % - Euro 6.
Dominacja najcięższej kategorii
Najwięcej zarejestrowanych pojazdów, bo aż 72% należy do najcięższej kategorii o DMC powyżej 12 t – z przyczepą, czy bez. Najmniej liczną grupą są tzw. pojazdy lekkie których DMC wynosi powyżej 3,5 t z przyczepą. Poniżej prezentujemy rozkład rejestracji poszczególnych kategorii wagowych pojazdów:
- 72% pojazdy o DMC > 12 t (z przyczepą lub bez)
- 6% pojazdy o DMC < 12 t, które mogą tworzyć zestaw z przyczepą o DMC > 12 t
- 12% pojazdy o DMC < 12 t (z przyczepą lub bez)
- 4% pojazdy o DMC < 3,5 t, które tworzą zestaw z przyczepą o DMC > 3,5 t
- 6% autobusy posiadające 10 i więcej miejsc siedzących (łącznie z kierowcą)
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl