Budżet środków pieniężnych
2011-10-07 09:55
Przeczytaj także: Budżet przychodów i kosztów
Załóżmy, że firma zaciągnęła kredyt na 200 000 zł, oprocentowanie wynosi 5% w skali roku, a odsetki są płatne co kwartał. Roczna wysokość odsetek, jaką ujmujemy w budżecie przychodów i kosztów, to 10 000 zł. Jeśli budżet został sporządzony w rozbiciu na miesiące, odsetki wyniosą 833,33 zł miesięcznie.
W budżecie środków pieniężnych kwota odsetek zostanie zapisana inaczej. Łącznie będzie to oczywiście również 10 000 zł, ponieważ tę kwotę trzeba będzie zapłacić w ciągu całego roku. Jednak kiedy budżet rozbije się na miesiące, okaże się, że w ośmiu miesiącach roku płatności z tytułu odsetek od kredytu będą zerowe, a w każdym z pozostałych czterech miesięcy trzeba będzie zapłacić 2 500 zł (odsetki są płatne kwartalnie).
Innym przykładem są środki trwałe. Jeśli firma dokona amortyzacji środka trwałego przy stawce amortyzacyjnej np. 20% rocznie, koszt miesięczny w budżecie przychodów i kosztów wyniesie (20/12) 1,67% wartości środka trwałego. Natomiast w budżecie środków pieniężnych cała wartość środka trwałego zostanie ujęta jako jednorazowy wydatek, ponieważ zapłaty dokonuje się jednorazowo w momencie zakupu.
Jak widzisz, sporządzenie budżetu środków pieniężnych w rozbiciu na miesiące jest niezmiernie ważne – dopiero wtedy otrzymasz rzeczywisty obraz tego, ile pieniędzy będziesz miał do dyspozycji w każdym miesiącu roku. Niedobór gotówki uwidoczniony w budżecie środków pieniężnych w najgorszym miesiącu roku jest punktem wyjścia do określenia zapotrzebowania na gotówkę. Jego wysokość stanowi podstawę do podjęcia decyzji w sprawie kwoty, jaką firma musi pożyczyć lub w inny sposób wnieść do firmy, aby pokryć braki.
Unikaj niespodzianek
Jeśli zrobisz porządny budżet środków pieniężnych, zyskasz większy spokój ducha. W innym wypadku niektóre wydatki mogą umknąć twojej uwadze i potem nagle wyskoczyć niespodziewanie jak diabeł z pudełka. Do takich wydatków należą:
- składki pracodawcy (składki ubezpieczeniowe, zaliczka na podatek dochodowy za pracowników)
- podatek VAT
- niezbędne wypłaty dla właścicieli
- raty leasingowe
- raty kredytowe
- polisy ubezpieczeniowe (towar, biuro, sprzęt, samochody firmowe itp.).
Bank będzie pod wrażeniem twojej przezorności, jeśli już w listopadzie złożysz wniosek o podwyższenie kredytu w rachunku bieżącym o 30 000 zł ze względu na obniżoną płynność finansową, której spodziewasz się w kwietniu następnego roku. To duże lepsza opcja, niż gdybyś przybiegł do banku z wywieszonym językiem w maju następnego roku i błagał o pilną zgodę na przekroczenie przyznanego limitu. Bank może nagle stwierdzić, że wcale nie jesteś takim dobrym klientem. Na pewno wolałby otrzymać twój wniosek z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby można go było rozpatrzyć zgodnie z obowiązującymi procedurami. Dobre relacje z bankiem mają duże znaczenie, także dla wysokości oprocentowania kredytu firmowego.
Krótko- i długofalowo
Im dalej w przyszłość wybiega twój budżet środków pieniężnych, tym mniej jest on dokładny. Dlatego nie ma sensu robić budżetów miesięcznych na bardzo odległe okresy.
Wystarczy zrobić:
- budżet miesięczny na kolejne 6 miesięcy
- budżet kwartalny na kolejne dwa kwartały
- poglądowy budżet półroczny na następny rok
- poglądowy budżet roczny na kolejny rok.
Budżet kroczący
Opracuj budżet środków pieniężnych jako budżet kroczący, czyli taki, w którym kolejne okresy są na bieżąco weryfikowane i aktualizowane. Budżet kroczący na kolejne pół roku w rozbiciu miesięcznym to wymagane minimum, które zapewni ci dobry wgląd w sytuację.
W przypadku budżetu kroczącego na bieżąco aktualizujesz zabudżetowane saldo początkowe (lub – jeśli jesteś na minusie – kwotę wykorzystanego kredytu w rachunku bieżącym) zgodnie z rzeczywistym stanem rzeczy.
Przeczytaj także:
Projekt budżetu państwa na 2025 rok - cała nadzieja w przedsiębiorcach

oprac. : BL Info Polska
Więcej na ten temat:
budżet środków pieniężnych, budżet, budżet przychodów, budżet kosztów, budżet inwestycyjny