Internauci i wyszukiwarki
2005-01-24 12:54
Tylko co szósty internauta orientuje się, które z wyników wyszukiwania to linki sponsorowane.
Przeczytaj także: Jak ludzie szukają w wyszukiwarkach?
Zaskakujące wyniki przyniosło badanie stosunku internautów do wyszukiwarek internetowych. Jak się okazuje - pomimo że wszystkie wyszukiwarki w czytelny sposób oznaczają wyniki prezentowane w ramach płatnej reklamy - zaledwie 38% ankietowanych ma świadomość takiego rozróżnienia, a z tej grupy niespełna połowa potrafi odróżnić zwykłe linki od opłaconych. Oznacza to, że zaledwie co szósty internauta potrafi w ten sposób filtrować wyniki wyszukiwania."Wciąż jesteśmy w okresie niemowlęctwa internetu" – podsumowuje te zaskakujące wyniki autorka raportu, Deborah Fallows. "Ludzie wciąż tak bardzo cieszą się z samego faktu że mogą tam wejść, zapytać o coś i dostać odpowiedź, że wyłączają swój radar analizujący, jak to działa".
Wyniki ankiety odnoszą się do mieszkańców USA i stanowią element programu Pew Internet and American Life Project. Rezultaty są szokujące – choć internet staje się równie popularny jak telewizja, to jednak umiejętność wychwytywania informacji reklamowych w tych dwóch mediach jest skrajnie różna. Niski poziom świadomości i ślepa wiara w wyniki wyszukiwarek karzą przypuszczać, że amerykańscy internauci staną się obiektem wielu kpin. Trzeba się jednak zastanowić, czy to Amerykanie są mniej rozgarnięci, czy w innych krajach po prostu brak danych na ten temat...
Przeczytaj także:
Linki sponsorowane w pasku wyszukiwania?
oprac. : 4Press
Więcej na ten temat:
badania internautów, wyszukiwarki, linki sponsorowane, reklama w wyszukiwarkach