Naming na eksport
2011-10-10 13:54
Przeczytaj także: Nazwy produktów a symbolizm fonetyczny
Naming międzynarodowy – różne nazwy na różnych rynkach
Calpis to japoński niegazowany napój. Jest delikatny w smaku, mleczny, aromatyczny i lekko kwaśny. Trochę przypomina zakwaszony rozcieńczony jogurt waniliowy. Zawiera wodę, odtłuszczone mleko i kwas mlekowy. Jest produkowany w procesie fermentacji.
W krajach posługujących się językiem angielskim zmieniono jednak nazwę na Calpico, jako że Calpis brzmiało jak “cow piss”. Z angielskiego można to przetłumaczyć to jako “krowie siki”. Produkt ma związek z mlekiem, ale chyba nie o to chodziło kreatorom nazwy marki. Nazwa Calpis zbudowana jest jako kontaminacja (portmanteau), czyli zjawisko słowotwórcze oznaczające połączenie dwóch lub więcej słów albo wyrażeń, zazwyczaj o pokrewnym znaczeniu, w jedno. W wypadku tego projektu namingowego, chodziło o „calcium” (wapno) i „saris” (aromat mleczny). Projektowanie nazw posługuje się różnymi technikami kreacji. W tym wypadku, twórcy marki nie przewidzieli jej sukcesu i eksportu. Różnice w wymowie zapisu nazwy w różnych językach mogły prowadzić do trudno przewidywalnych problemów.
Przykład pokazuje, jak istotny jest naming z pełną procedurą testów i analiz. Fakt, że nazwa jest łatwa do zapamiętania, nie zawsze jest kluczem do sukcesu Trzeba sprawdzić znaczenie nazwy w językach krajów, w których ma być stosowana. Pełen proces projektowania nazw obejmuje także sprawdzenie znaczenia słowa w slangach. Nowa nazwa to podstawa budowania sukcesu rynkowego. Nazwa ze złymi skojarzeniami może prowadzić do utrudnień w marketingu produktów, co przekłada się na słabe wyniki sprzedażowe.
Naming = kreatywność + analizy bezpieczeństwa
Naming, to poza kreatywnością, proces testów i analiz. W projekcie nazwy nie płaci się za słowo, tylko za bezpieczeństwo stosowania nazwy. Nazwa powinna mieć gwarantowana domenę internetową, możliwość zarejestrowania jako znak towarowy, zarejestrowania w sądach gospodarczych, nie naruszać przepisów dotyczących nazywania produktów, nie naruszać praw autorskich oraz nie być podobna do nazw innych producentów i produktów. Projektowanie nazw musi zapewniać bezpieczeństwo. Nazwa musi pozwalać firmie na jej ochronę. Szanse na to bez pełnej analizy nazwy są bardzo małe, a koszty w wypadku problemów wielokrotnie przewyższają koszty projektu.
Przeczytaj także:
Jak zaprojektować nazwę produktu?
![Jak zaprojektować nazwę produktu? [© DOC RABE Media - Fotolia.com] Jak zaprojektować nazwę produktu?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/nazwa-produktu/Jak-zaprojektowac-nazwe-produktu-111232-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Jarosław Filipek / CODES
Więcej na ten temat:
naming, nazwa, nazwa produktu, naming międzynarodowy, projektowanie nazw, wizerunek marki, nazwa marki