Ewolucja spamu 2003-2011
2011-10-12 11:18
Spam według regionu w 2010 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Spam w VIII 2011 r.
2003-2009
Na całym świecie firmy z branży rozwiązań antyspamowych, organy ścigania oraz inne zainteresowane strony walczą ze spamerami, zmuszając ich do szukania alternatywnych metod dystrybucji niechcianych wiadomości, rozprzestrzeniania masowych wysyłek oraz obchodzenia filtrów.
W 2003 roku wiele europejskich państw przyjęło nowe ustawy antyspamowe zgodnie z wymogami Dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w sektorze komunikacji elektronicznej (Dyrektywa dotycząca prywatności i komunikacji elektronicznej). Dyrektywa ta wymagała również wprowadzenia zabezpieczeń przed niechcianą korespondencją handlową. W tym samym roku prawo antyspamowe zostało przyjęte w Stanach Zjednoczonych i Australii. Australia nadal jest uważana za państwo, które posiada jedne z najbardziej efektywnych ustaw antyspamowych na świecie.
Jednak pomimo wprowadzonych ustaw antyspamowych liczba niechcianych wiadomości w ruchu pocztowym wciąż rosła. W 2004 roku zwiększyła się o 14% w stosunku do poprzedniego roku i stanowiła 80% całego ruchu pocztowego. Poziom ten utrzymał się do końca 2006 roku. W celu zwalczania spamu wszyscy najwięksi dostawcy serwisów e-mail zainstalowali filtry antyspamowe, a wiele producentów rozwiązań antywirusowych zaczęło integrować do swoich produktów silniki antyspamowe.
Nowo przyjęta ustawa antyspamowa w Stanach Zjednoczonych nie zdołała przeszkodzić temu państwu w staniu się największym źródłem spamu – według niektórych szacunków, ze Stanów Zjednoczonych pochodziło prawie 50% wszystkich wiadomości spamowych na świecie.
W 2006 roku miała miejsce druga „fala” ustaw antyspamowych, a w latach 2006-2007 takie prawo zostało przyjęte w Chinach, Pakistanie, Singapurze oraz Nowej Zelandii. Również Rosja wprowadziła poprawki do swojej federalnej ustawy “o reklamie”. Ponadto, wprowadzono technologię do zwalczania spamu, w związku z czym spamerzy zmuszeni byli usprawnić metody dystrybucji oraz sposoby obchodzenia filtrów spamowych. W 2006 r. został ostatecznie zdyskredytowany i zlikwidowany system „open relay” wykorzystywany przez spamerów do rozprzestrzeniania niechcianych wiadomości e-mail, w wyniku czego dystrybutorzy zostali zmuszeni do stosowania sieci zombie. Tymczasem spam stał się znacznie bardziej zróżnicowany technicznie: pojawił się pierwszy spam graficzny z szumem w tle, a spamerzy zaczęli wykorzystywać różne cechy HTML-a w celu obejścia filtrów.
W 2006 r., oprócz Stanów Zjednoczonych, w trójce największych globalnych źródeł spamu znalazła się Rosja oraz Chiny. W rosyjskojęzycznym sektorze Internetu Rosja stanowiła największego dystrybutora spamu: niechciane wiadomości z tego państwa stanowiły 22% całego ruchu pocztowego. Na drugim miejscu znalazły się Stany Zjednoczone (20%), za którymi uplasowały się Chiny (11%). W Europie Zachodniej i Ameryce Stany Zjednoczone uplasowały się jako główne źródło spamu, przed Rosją, Chinami i licznymi państwami z Europy Zachodniej.
30 marca 2006 roku Chiny uchwaliły ustawę dotyczącą “Regulacji internetowych serwisów e-mail” i od 2007 roku ilość spamu pochodzącego z tego państwa znacznie spadła.
oprac. : eGospodarka.pl