Internetowa społeczność biznesowa
2011-10-12 13:33
© fot. mat. prasowe
Społeczność biznesowa to nowoczesne narzędzie tworzenia wartości i przewagi konkurencyjnej. Niezależnie czy twoja firma chce stworzyć ją wokół siebie, czy też otrzymała zaproszenie od innej firmy, konieczna jest analiza kosztów, korzyści i zagrożeń. Oto podstawowe informacje na ten temat.
Przeczytaj także: Internetowy Public Relations dla MŚP
Społeczność biznesowa w Internecie jest przestrzenią relacji biznesowych firmy. Uczestnikami społeczności mogą być pracownicy, obecni i potencjalni klienci, kooperanci, partnerzy biznesowi, uczelnie, lokalne władze samorządowe. Jest to miejsce, z którego i przez które można znacznie zwiększyć możliwości swoich pracowników i firmy, pozyskiwać najbardziej wartościowych klientów i kooperantów, nawiązywać współpracę, wymieniać się informacjami i wiedzą. Dla klientów B2B, nawet bardziej niż dla klientów indywidualnych, lojalność i zaangażowanie przekładają się wprost na zwiększenie sprzedaży.Rozwijając społeczność internetową, należy mieć klarowną wizję swoich celów i targetu. Odmienne cele i target niż w przypadku rynku B2C będą determinować odmienne sposoby realizacji:
- Pozyskanie uczestników: jednym z ważniejszych punktów tworzenia społeczności biznesowej jest lokalizacja targetu i zaproszenie właściwych osób oraz firm.
- Poziom aktywności: jeśli społeczność B2B jest ograniczona tylko do klientów czy partnerów lub zdefiniowana na bardzo wąski sektor, to liczba uczestników może być mała. Wtedy także zaangażowanie pracowników w relacje z uczestnikami takiej społeczności biznesowej będzie minimalne.
- Zarządzanie społecznością biznesową: efektywne zarządzanie społecznością i wsparcie uczestników jest jednym z ważniejszych czynników sukcesu. Osoba zarządzająca społecznością B2B musi mieć odpowiednie kompetencje i doświadczenie oraz narzędzia do skutecznej realizacji zamierzonych celów.
- Między kontrolą a otwartością: przedsiębiorcy z reguły mają obawy co do zbyt dużej otwartości i transparentności swoich działań. Obawy te dotyczą najczęściej wycieku informacji, klientów, know-how. Na szczęście narzędzia społecznościowe umożliwiają coraz lepszą kontrolę nad treściami i uprawnieniami użytkowników.
- zwiększyć świadomość marki?
- zwiększyć udział w rynku?
- zmniejszyć dystans do obecnych klientów i włączenie ich do współtworzenia produktów/ustug?
- wprowadzić nowy kanał interakcji z potencjalnymi klientami?
- wzmocnić relacje i więź z obecnymi klientami?
- stworzyć sieć strategicznych aliansów z innymi firmami i organizacjami?
- tworzyć i wzmacniać relacje z dostawcami?
- obecnych klientów?
- partnerów?
- potencjalnych klientów?
- dostawców?
- innych biznesowych graczy?
Kluczem do sukcesu są przede wszystkim ludzie, wymiana informacji między nimi. To oni generują informacje o sobie, swoich potrzebach i możliwościach. Otwarcie kanału komunikacyjnego między firmami w takiej opcji jak Facebook czy Twitter daje nieograniczone możliwości współpracy opartej na innowacyjności, poszukiwaniu nowych rozwiązań, przyspieszenia podejmowania decyzji. Po każdej ze stron mogą być korzyści związane z ograniczeniem kosztów i czasu współpracy, zrozumienia wzajemnych potrzeb i możliwości.
Przeczytaj także:
Jakie jest znaczenie SEO w marketingu firmy?
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN