Rezerwacje wakacji przez Internet LATO 2011
2011-10-17 13:49
Skład osobowy rezerwacji © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rezerwacje wakacji przez Internet IX 2011
Na wstępie warto podkreślić podstawową zasadę. W rozumieniu krajowym sezon turystyczny to dwa miesiące wakacji szkolnych - lipiec i sierpień. W ujęciu światowego przemysłu turystycznego, to pełne cztery miesiące masowych podróży letnich, rozpoczynających się 1 czerwca i kończących w ostatnim dniu września. Poniższa analiza dotyczy tego szerszego okresu i pozwala na odniesienie jej wyników do identycznego okresu w roku 2010.Jak i z kim?
Choć pozornie może wydawać się to dziwne, a czasami nawet niezrozumiałe, to wynik statystyczny dla sprzedanych w minionym SEZONIE rezerwacji - w aspekcie składu osobowego w jakim wyjeżdżaliśmy odpocząć - jest jednoznaczny. Aż 63 proc. wszystkich dokonanych w tym czasie zakupów internetowych dotyczył rezerwacji dwuosobowych. Innymi słowy najczęściej podróżowaliśmy w parach. Wynik z tego roku jest o 1 pkt. proc. niższy niż przed rokiem.
Na rodzinne wakacje w modelu osobowym 2+1 (rodzice z jednym dzieckiem) wybrało się 12 proc. klientów naszych portali i jest to identyczny wynik, dla tej grupy, jak przed rokiem. Podobnie stały, choć dużo niższy w wartościach wynik osiągnęły składy 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). Zarówno w minionym jak i poprzednim SEZONIE wartość takich rezerwacji osiągnęła 4 proc. próg sprzedaży.
Taki sam wynik jak przed rokiem odnotowujemy także przy rezerwacjach singli. Wyjazdy w pojedynkę zarówno w SEZONIE LATO 2011 jak i LATO 2010 wybrało po 5 proc. internetowych klientów. O 1 pkt. proc. awansowały wyjazdy w małych, maksymalnie 5 osobowych grupach podróżniczych. W tym roku taką rezerwację złożyło 2 proc. kupujących, a przed rokiem było to tylko 1 proc.
fot. mat. prasowe
Skład osobowy rezerwacji
Za ile?
Średnio o 8 proc. wzrosły nasze wydatki na zakup oferty wakacyjnej w internecie. Nominalnie, w tym SEZONIE wydaliśmy o 386 zł więcej niż przed rokiem. Średnia wartość dokonywanej w naszych portalach rezerwacji za ostatnie cztery miesiące wynosiła w 5056 zł. Rok wcześniej było to 4670 zł.
fot. mat. prasowe
Średnia wartość dokonanej rezerwacji
Odpowiedź znajdziemy w kolejnej tabeli. Coraz częściej sięgamy po coraz droższe produkty.
Ewidentnie umocnił się segment wyjazdów najdroższych. Aż 39 proc. wszystkich dokonywanych zakupów dotyczył ofert z ceną przekraczającą 5 tys. za jedną rezerwację. To o 5 pkt. proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2010.
fot. mat. prasowe
Wartość rezerwacji
Tendencję spadkową obserwujemy w segmencie ofert za 3-4 tys. zł. Jeszcze przed rokiem wybierało je 23 proc. naszych klientów. W minionym SEZONIE było ich o 2 pkt. proc. mniej (21 proc.).
Straciły także wakacje w pakiecie ekonomicznym z ofertami za 2-3 tys. zł. W SEZONIE LATO 2010 wybierało je 16 proc. kupujących, zaś w minionych czterech miesiącach letnich tylko 12 proc. klientów.
Oferty najtańsze, za kwoty poniżej 2 tys. zł za jedną rezerwację, utrzymały tą samą, 8 proc. pozycję jak ubiegłym SEZONIE.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl