eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRezerwacje wakacji przez Internet LATO 2011

Rezerwacje wakacji przez Internet LATO 2011

2011-10-17 13:49

Rezerwacje wakacji przez Internet LATO 2011

Skład osobowy rezerwacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (14)

Za nami sezon turystyczny LATO 2011. Okrągłe cztery miesiące największego ruchu w turystyce masowej. Sezon niewątpliwie ciekawy, bo z jednej strony - obarczony wieloma znakami zapytania wynikającymi chociażby z zachwiania północno-afrykańskiego w pierwszym kwartale tego roku, z drugiej strony zaskakujący, bo odbudowujący zapomniane kierunki w katalogach ofertowych wielu touroperatorów i zmieniający po części zainteresowania klientów. Kto zatem w tym roku zyskał, a kto stracił? Jak zmienia się branża? Dokąd, z kim, na ile i za ile? Jakie biura podróży, oferty i rezydentów cenią najbardziej klienci internetowi? Wakacje.pl i EasyGo.pl, dokonały szerokiej analizy wyborów zakupowych swoich klientów w całym sezonie LATO 2011.

Przeczytaj także: Rezerwacje wakacji przez Internet IX 2011

Na wstępie warto podkreślić podstawową zasadę. W rozumieniu krajowym sezon turystyczny to dwa miesiące wakacji szkolnych - lipiec i sierpień. W ujęciu światowego przemysłu turystycznego, to pełne cztery miesiące masowych podróży letnich, rozpoczynających się 1 czerwca i kończących w ostatnim dniu września. Poniższa analiza dotyczy tego szerszego okresu i pozwala na odniesienie jej wyników do identycznego okresu w roku 2010.

Jak i z kim?

Choć pozornie może wydawać się to dziwne, a czasami nawet niezrozumiałe, to wynik statystyczny dla sprzedanych w minionym SEZONIE rezerwacji - w aspekcie składu osobowego w jakim wyjeżdżaliśmy odpocząć - jest jednoznaczny. Aż 63 proc. wszystkich dokonanych w tym czasie zakupów internetowych dotyczył rezerwacji dwuosobowych. Innymi słowy najczęściej podróżowaliśmy w parach. Wynik z tego roku jest o 1 pkt. proc. niższy niż przed rokiem.

Na rodzinne wakacje w modelu osobowym 2+1 (rodzice z jednym dzieckiem) wybrało się 12 proc. klientów naszych portali i jest to identyczny wynik, dla tej grupy, jak przed rokiem. Podobnie stały, choć dużo niższy w wartościach wynik osiągnęły składy 2+2 (rodzice i dwoje dzieci). Zarówno w minionym jak i poprzednim SEZONIE wartość takich rezerwacji osiągnęła 4 proc. próg sprzedaży.

Taki sam wynik jak przed rokiem odnotowujemy także przy rezerwacjach singli. Wyjazdy w pojedynkę zarówno w SEZONIE LATO 2011 jak i LATO 2010 wybrało po 5 proc. internetowych klientów. O 1 pkt. proc. awansowały wyjazdy w małych, maksymalnie 5 osobowych grupach podróżniczych. W tym roku taką rezerwację złożyło 2 proc. kupujących, a przed rokiem było to tylko 1 proc.

fot. mat. prasowe

Skład osobowy rezerwacji

Skład osobowy rezerwacji

Inne, mniej standardowe składy osobowe wybrało w sumie 14 proc. klientów i w tym przypadku także notujemy utrzymanie pozycji z poprzedniego SEZONU.
Za ile?

Średnio o 8 proc. wzrosły nasze wydatki na zakup oferty wakacyjnej w internecie. Nominalnie, w tym SEZONIE wydaliśmy o 386 zł więcej niż przed rokiem. Średnia wartość dokonywanej w naszych portalach rezerwacji za ostatnie cztery miesiące wynosiła w 5056 zł. Rok wcześniej było to 4670 zł.

fot. mat. prasowe

Średnia wartość dokonanej rezerwacji

Średnia wartość dokonanej rezerwacji

Czy to oznacza, że oferty wakacyjne podrożały? Bieżący monitoring w poszczególnych miesiącach SEZONU potwierdza raczej utrzymanie cen sprzed roku. Skąd zatem 8 proc. wzrostu?

Odpowiedź znajdziemy w kolejnej tabeli. Coraz częściej sięgamy po coraz droższe produkty.

Ewidentnie umocnił się segment wyjazdów najdroższych. Aż 39 proc. wszystkich dokonywanych zakupów dotyczył ofert z ceną przekraczającą 5 tys. za jedną rezerwację. To o 5 pkt. proc. więcej niż w analogicznym okresie roku 2010.

fot. mat. prasowe

Wartość rezerwacji

Wartość rezerwacji

Wzrost, choć już nie tak wyraźny, zanotowano także w parytecie ofert w przedziale cenowym 4-5 tys. zł za jedną rezerwację. W zakończonym właśnie SEZONIE po takie propozycje sięgnęło 20 proc. klientów. W SEZONIE LATO 2010 było to 19 proc.

Tendencję spadkową obserwujemy w segmencie ofert za 3-4 tys. zł. Jeszcze przed rokiem wybierało je 23 proc. naszych klientów. W minionym SEZONIE było ich o 2 pkt. proc. mniej (21 proc.).

Straciły także wakacje w pakiecie ekonomicznym z ofertami za 2-3 tys. zł. W SEZONIE LATO 2010 wybierało je 16 proc. kupujących, zaś w minionych czterech miesiącach letnich tylko 12 proc. klientów.

Oferty najtańsze, za kwoty poniżej 2 tys. zł za jedną rezerwację, utrzymały tą samą, 8 proc. pozycję jak ubiegłym SEZONIE.

 

1 2 ... 6

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: