Marketing bezpośredni: 10 najczęstszych błędów
2011-10-20 13:57
Przeczytaj także: Skuteczny e-mail marketing
Marketing bezpośredni w handlu to idealne połączenie działań promocyjnych, których ideą jest pobudzanie aktywności konsumenckiej - to oczywiste. Absolutnymi faworytami marketingowców w tym temacie nadal są mailingi i smsy - to również nie ulega wątpliwości. Niemniej marketing, niezależnie od branży, to ta dziedzina, która by utrzymać firmę na powierzchni musi iść z duchem czasu. Dziś dostęp do nowoczesnych technologii i narzędzi marketingu bezpośredniego nie gwarantuje sukcesu, jeżeli nie wykorzystuje się ich w prawidłowy sposób. Nasycenie rynku tą formą promocji powoduje, że aby wywołać efekt WOW u konsumentów, należy pójść o krok dalej.Aby to zrobić, na początek należy sobie uświadomić, jakie są podstawowe błędy w prowadzeniu działań marketingowych w handlu, zatem:
- Brak personalizacji w działaniach marketingowych.
- Zamknięcie na alternatywne kanały komunikacji - SMS.
- Niestosowanie netykiety (np. brak możliwości rezygnacji z subskrypcji).
- Zbyt nachalne działania (np. mailingi, które powinny być regularne, ale nie nachalne!).
- Brak działań lojalnościowych przywiązujących do marki (bonusów, rabatów, ofert specjalnych).
- Brak badań preferencji klientów (przekaz niedobrany do potrzeb, wymogów klientów).
- Brak geolokalizacji (oferta niemożliwa do zrealizowania ze względu na dostępność geograficzną).
- Brak segmentacji klientów (ze względu na wiek, płeć, miejsce zamieszkania, poziom dochodów, preferencje zakupowe itp.).
- Brak raportowania i analizy przeprowadzonych działań (wyciągania wniosków z przeprowadzanych akcji, powodujące powielanie tych samych błędów).
- Brak zintegrowanych działań (skutecznego budowania bazy, zbierania danych, komunikacji z wykorzystaniem wielu kanałów).
Prawdą jest, że wiele błędów popełnianych w działaniach marketingowych wynika z braku wiedzy i przede wszystkim doświadczenia w prowadzeniu tego typu akcji. Największym grzechem jest tutaj brak personalizacji. Wiadomość mailowa czy smsowa zaczynająca się od zwrotu typu „Szanowny Panie/Szanowna Pani Aleksandra” nie tylko zniechęca do dalszego zapoznania się z treścią, ale przede wszystkim zwraca uwagę na fakt, że nadawca robi masową wysyłkę zupełnie nie zwracając uwagi na adresatów. Kluczem do skutecznej komunikacji są tutaj znaczniki pozwalające na personalizację wiadomości według dowolnych danych, takich jak: imię, nazwisko, płeć, stanowisko, nazwa firmy itp.
"Kiedyś niemożliwa byłaby wysyłka kilku tysięcy maili, smsów, faksów czy wiadomości głosowych zaczynających się od imiennego pozdrowienia adresata, i to zaledwie w kilkanaście sekund. Dziś nie tylko możemy przeprowadzić taką kampanię, ale również, co jest kluczowe, szczegółowo zmierzyć jej efektywność" - mówi Sylwia Schneider, dyrektor ds. komunikacji z REDlink.
oprac. : eGospodarka.pl