Rośnie rola Internetu przy kupnie auta
2011-10-20 13:49
Grupa Capgemini, jeden z wiodących światowych dostawców usług konsultingowych, technologii informatycznych i outsourcingu, ogłosiła wyniki trzynastej edycji dorocznego badania globalnego rynku motoryzacyjnego, Cars Online 11/12. Tegoroczny raport ukazuje wzrost zainteresowania zakupem samochodów przez Internet i rosnący popyt na nowe pojazdy na rynkach rozwiniętych (66 procent w porównaniu z 61 procent w 2010). Jednocześnie wielu konsumentów zasygnalizowało odsunięcie decyzji o zakupie samochodu do czasu ustabilizowania się sytuacji gospodarczej.
Przeczytaj także: 20 modeli samochodów dostępnych "od ręki" w marcu 2023
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na przemysł motoryzacyjny są nowe trendy w prawie własności, takie jak współużytkowanie pojazdów, oraz rozwój technologiczny i związane z nim aplikacje na telefony typu smartfon. Powodem zmian są rosnące oczekiwania klientów i możliwości wynikające z większej dostępności nowych kanałów informacji, metod wyszukiwania i sposobów zakupu pojazdów.Wnioski z najnowszej, trzynastej edycji dorocznego raportu „Cars Online” firmy Capgemini
- Zwiększa się rola Internetu w procesie kupna pojazdu, jednocześnie coraz mniej osób wyraża zainteresowanie obejrzeniem auta w salonie. Na etapie wyszukiwania, porównania, jak i zakupu odnotowano wzrost użycia Internetu przez konsumentów do niemalże 94 procent. Zmiana ta jest również po części spowodowana wzrostem użycia Internetu w krajach rozwijających się.
- Rośnie wpływ serwisów społecznościowych. 71 procent badanych stwierdziło, że prawdopodobnie zdecydowałoby się na zakup pojazdu, jeśli natknęliby się na pozytywne komentarze opublikowane na portalach społecznościowych.
- Wraz z przesunięciem uwagi na pojazdy elektryczne, nieustannie wzrasta zainteresowanie klientów pojazdami ekologicznymi. 44 procent konsumentów (wzrost o 3 punkty z 41 procent w 2009 r.) oświadczyło, że posiadają obecnie samochód oszczędny lub napędzany paliwami alternatywnymi, a 39 procent planuje kupić pojazd ekologiczny (w 2009 roku było to 30 procent).
- Spada przywiązanie klientów do marki. 61 procent konsumentów stwierdziło, że byliby skłonni kupić, bądź wynająć auto tej samej marki co ich obecny samochód, w porównaniu z 65 procent w 2010 roku.
- W związku ze wzrostem zainteresowania wynajmem pojazdu „na godziny” zamiast posiadaniem własnego auta i reorientacją zainteresowania z produktów na usługi, wzrasta zapotrzebowanie na alternatywne sposoby kupna. Prawie 40 procent respondentów rozważyłoby rozwiązania takie jak współużytkowanie pojazdu, co oznacza wzrost w porównaniu do 35 procent w 2010 r.
Rola Internetu i serwisów społecznościowych
Popularyzacja Internetu oraz wzrost użycia tabletów i smartfonów, mają coraz większy wpływ na decyzję w procesie zakupu pojazdu. Podstawowe informacje o produkcie takie jak cena, dane pojazdu, bądź porady o jego użytkowaniu pozostają głównymi zapytaniami konsumentów w Internecie. Badanie wskazuje również na rosnące zaufanie do serwisów społecznościowych i opinii innych użytkowników Internetu jako źródeł informacji o samochodzie, sprzedawcy i recenzjach innych klientów, lub ekspertów motoryzacyjnych. W tegorocznym badaniu 42 procent konsumentów (w porównaniu z 37 procentami przed dwoma laty) stwierdziło, że prawdopodobnie zdecydowałoby się na zakup pojazdu za pośrednictwem Internetu. Klienci przeciwni zakupom przez Internet, decyzję argumentują niemożnością przetestowania pojazdu, otrzymaniem pełnej informacji o produkcie i cenie oraz obejrzeniem zdjęć i wideo pojazdu. Wymienione problemy pozostają niezmienne od lat, ale są czytelne i powinny być uwzględnione przez dealerów i producentów aut w ich strategii zarządzania kanałami sprzedaży i kontaktów z klientami.
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl