Spam we IX 2011 r.
2011-10-20 13:17
Wiadomości spamowe © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Ewolucja spamu 2003-2011
Spam na świeczniku
Spam a nowa fala kryzysu finansowego
We wrześniu wzrosła liczba komentarzy ekspertów dotyczących zbliżającego się kryzysu finansowego. Na początku zeszłego roku, gdy poprzednia fala kryzysu zaczęła nieco słabnąć, wykazywaliśmy, że koniunktura gospodarcza znajduje odzwierciedlenie w spamie. Echa sytuacji finansowej widoczne były zarówno w treści wiadomości spamowych jak i w ogólnym działaniu branży spamowej. Nie minęło wiele czasu i odczuliśmy skutki kolejnej recesji - podobnie jak wcześniej, spamerzy szybko zareagowali na niestabilną sytuację gospodarczą.
E-maile nawiązujące do kryzysu
We wrześniu zidentyfikowaliśmy kilka wiadomości spamowych, które próbowały wykorzystać to, że uwagę całego świata zaprząta sytuacja gospodarcza. Naturalnie, podobnie jak w przypadku każdego gorącego newsa, wiele z takich wiadomości spamowych wykorzystywało recesję jedynie w celu przykucia uwagi użytkowników, a ich treść nie miała nic wspólnego z finansami.
Były jednak i takie, które nawiązywały do niepewnej sytuacji gospodarczej również w swojej treści. Wiadomości te oferowały udział w wątpliwych akcjach obiecujących szybkie wzbogacenie się, promowały usługi prawnicze lub doradcze oraz wykorzystywały taktyki typowe dla tzw. oszustwa nigeryjskiego.
fot. mat. prasowe
Wiadomości spamowe
Takie zmiany tematów wiadomości spamowych nie stanowiły niespodzianki: już wcześniej, podczas kryzysu we wrześniu 2008 roku spamerzy aktywnie wykorzystywali niepewną sytuację finansową.
Wpływ niestabilności finansowej na działalność spamerów wydaje się być logiczna: w trudnych czasach nie brakuje osób, które skuszą się na łatwe pieniądze, a na usługi prawne istnieje duży popyt. We wrześniowym spamie nawiązującym do recesji dominowały wiadomości z kategorii „oszustwa nigeryjskie” oferujące pożyczki na czas kryzysu.
Oszukańczy spam: nowa broń w arsenale spamerów
W naszym sierpniowym raporcie spamowym opisaliśmy kilka interesujących nowych sztuczek, przy pomocy których spamerzy próbowali wywieść użytkowników w pole. We wrześniu zidentyfikowaliśmy kilka wyrafinowanych metod socjotechnicznych.
Pierwsza stanowi nowy, bardzo zaawansowany typ phishingu. Użytkownik otrzymuje wiadomość, która rzekomo pochodzi od McDonald’s. Zostaje poinformowany, że wygrał możliwość udziału w ankiecie, za wypełnienie której dostanie 80 dolarów. Po kliknięciu odsyłacza użytkownik zostaje przeniesiony na stronę zawierającą formularz ankiety badającej zadowolenie klienta. Po jej wypełnieniu i wysłaniu zostaje przekierowany do dalszego formularza, z którego dowiaduje się, że aby zostały mu przyznane obiecane 80 dolarów, musi podać kompletne dane dotyczące swojej karty kredytowej. Naturalnie, informacje te zostaną prawdopodobnie wykorzystane nie po to, aby zasilić jego konto, ale żeby je wyczyścić.
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl