Innowacje podnoszą konkurencyjność Polski
2011-10-21 10:16
Przeczytaj także: Firmy technologicznie innowacyjne nie boją się kryzysu
Nie ulega wątpliwości, że polscy liderzy biznesu przykładają dużą wagę do innowacji, jako czynnika rozwoju kraju.
- 97% respondentów z nich uważa innowacje za główny instrument umożliwiający podniesienie konkurencyjności gospodarki kraju.
- 76% jest zdania, że za najważniejsze innowacje XXI wieku zostaną uznane inicjatywy zorientowane na wygenerowanie największych korzyści dla społeczeństwa, a nie na maksymalizację zysku.
- 85% ankietowanych podkreśla, że „potrzeby w dziedzinie innowacji bardziej niż kiedykolwiek muszą być ukierunkowane na potrzeby konkretnych rynków”.
- 80% uczestników badania uważa, że polski rząd i organy publiczne przeznaczają niewystarczającą część swoich funduszy na wsparcie innowacyjnych przedsiębiorstw.
- 69% ankietowanych twierdzi, że innowacyjne produkty są zbyt wolno wprowadzane na rynek.
- 74% jest zdania, że społeczeństwo jako takie wspiera innowacyjność, a młode pokolenie cechuje się apetytem na innowacje.
- 59% respondentów stwierdziło, że polskie uczelnie wyższe i szkoły nie zapewniają solidnego modelu wykształcenia dla przyszłych liderów innowacji.
- 67% uczestników badania uważa, że ograniczenie biurokracji w dostępie do funduszy unijnych przeznaczonych na rozwój innowacyjności powinno być kluczowym priorytetem dla polskich i unijnych liderów.
- 61% ankietowanych uważa, że promowanie fiskalnych zachęt dla innowacyjnych przedsiębiorstw powinno być priorytetem dla decydentów w Polsce i UE.
- 68% respondentów jest przekonanych, że większa liczba kreatywnie myślących ludzi w zespole najlepiej pomogłaby im w tworzeniu innowacji na co dzień.
Te wstępne wyniki stanowią niewątpliwie cenne źródło wiedzy zwłaszcza w czasie polskiej prezydencji w UE, która pokazuje, ile uwagi lokalni liderzy biznesu poświęcają rozwojowi innowacyjności w Polsce i w Europie. Dyskusji na temat inwestycji w innowacje nie ułatwia jednak obecny kryzys gospodarczy. Antoine Harary, dyrektor na obszar Europy kontynentalnej w StrategyOne, skomentował wyniki badania następująco: „Słowo ‘innowacje’ stało się ostatnio jak mantra: powtarzamy je bez przerwy, choć nie wiemy tak naprawdę, co z nim zrobić. Teraz wszyscy musimy wziąć się do pracy”.
Magdalena Nizik, dyrektor zarządzająca centrum GE EDC, stwierdziła, że „innowacje stanowią o sukcesie gospodarki. Gdy w 2000 r. koncern GE otwierał ośrodek Engineering Design Centre w Polsce, rozpoczynaliśmy jako 20-osobowa grupa. Dziś EDC zatrudnia ponad 1300 inżynierów, którzy realizują zaawansowane projekty w sektorze lotnictwa, energetyki i przemyśle paliwowym. W Warszawie powstają najbardziej skomplikowane technologie na świecie, które są potem stosowane w różnych urządzeniach we wszystkich częściach globu. Wyraźnie pokazuje to, że Polska i cały region Europy Środkowo-Wschodniej są w stanie opracowywać zaawansowane rozwiązania przyszłości”.
Przeczytaj także:
Mazowieckie firmy stawiają na innowacje
![Mazowieckie firmy stawiają na innowacje [© Sergej Khackimullin - Fotolia.com] Mazowieckie firmy stawiają na innowacje](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/innowacyjnosc/Mazowieckie-firmy-stawiaja-na-innowacje-103567-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
innowacyjność, innowacje, działalność innowacyjna, polskie przedsiębiorstwa, badania przedsiębiorców