Polacy a zakupy w sieci
2011-10-20 11:42
Przeczytaj także: Decyzje zakupowe polskich kobiet
Co pomaga w wyborze produktów z bogatej internetowej oferty? Porównywarki cenowe, z których korzysta 83% ankietowanych (30% co najmniej raz w tygodniu). Popularność porównywarek wiąże się z szybką możliwością weryfikacji podstawowych kryteriów decydujących o finalizacji zakupu. Na pierwszym miejscu w przypadku większości produktów ankietowani stawiają cenę, a następnie kolejno: koszt dostawy, opinie innych użytkowników na temat sklepu, szczegółowość prezentacji produktu na stronie, asortyment w sklepie, dostępne formy dostawy oraz dostępne formy płatności. Częściej z „zakupowych pomocy” korzystają kobiety niż mężczyźni, ale jedynie jeden na trzech kupujących decyzję o zakupie podejmuje całkowicie samodzielnie, nie konsultując jej z innymi osobami, ani nie weryfikując oferty przy pomocy internetowych narzędzi.
fot. mat. prasowe
Korzystanie z porównywarek cenowych
Interesująco wypada także porównanie sklepów tradycyjnych z internetowymi dokonane przez badanych. Zdaniem ponad połowy respondentów (56%) jakość obsługi sklepów internetowych nie różni się od jakości obsługi w tradycyjnych miejscach sprzedaży. Nieliczni, którzy dostrzegli różnicę, wskazali na wyższość… sklepów internetowych.
CO KUPUJE?
Osoby młode (18-24 lata) najczęściej przez Internet kupują odzież i obuwie, starsze (24+) częściej poszukują książek, płyt, filmów, artykułów związanych z wyposażeniem wnętrz, m.in. mebli i sprzętu AGD/RTV, a także akcesoriów ogrodowych i produktów związanych z motoryzacją. Najwięcej wątpliwości wśród ankietowanych wzbudzały internetowe zakupy butów, odzieży i żywności. Respondenci najczęściej chwalili natomiast nabyte w sieci komputery (97%). Badania potwierdziły także różnice w produktach poszukiwanych w Internecie przez kobiety i mężczyzn: kobiety częściej niż mężczyźni kupują odzież, obuwie, kosmetyki i perfumy, natomiast panowie przodują w wyszukiwaniu ofert sprzętu komputerowego, telefonów, artykułów motoryzacyjnych oraz sprzętu domowego.
Oferta sklepów online pozostaje wciąż atrakcyjna w kontekście kupowania prezentów świątecznych i okazjonalnych – aż 81% respondentów kupuje upominki w sieci.
KTO POLUBI E-ZAKUPY? – POTENCJAŁ ROZWOJU RYNKU
W sieci wciąż bardziej doświadczeni są mężczyźni, z których niemal 46% pierwszych zakupów w Internecie dokonało ponad 5 lat temu. Z badań wynika jednak, że to właśnie kobiety stanowią najszybciej rosnącą grupę aktywnych klientów e-sklepów: tylko w ciągu ostatniego roku swoich pierwszych zakupów w sieci dokonało 4,3% ankietowanych kobiet (mężczyzn – 2,5%).
Wyraźny wzrost zainteresowania korzystaniem z oferty e-sklepów widać także w mniejszych miejscowościach. Wieś i małe miasta co prawda wciąż odstają od metropolii pod względem liczby osób korzystających z oferty internetowej, ale ci użytkownicy, którzy spróbowali tej formy zakupów, aktywnie ją wykorzystują, kupując nawet kilkanaście produktów rocznie (aż 18,3% mieszkańców wsi lub miejscowości o liczbie mieszkańców mniejszej niż 20 tysięcy).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl