Terminowość przesyłek 2007-2010
2011-10-24 13:43
Terminowość paczek i listów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Terminowość przesyłek listowych 2010
Art. 55 ustawy z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (tj. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) nakłada na Prezesa UKE obowiązek prowadzenia corocznych badań jakości powszechnych usług pocztowych (czyli usług świadczonych przez operatora publicznego, którym jest Poczta Polska S.A.) co najmniej w zakresie wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek, a następnie publikacji ich wyników.Poniżej przedstawione są zbiorcze wyniki badań terminowości doręczania przez Pocztę Polską listów zwykłych oraz paczek pocztowych w obrocie krajowym z lat 2007-2010, a także najnowsze kwartalne wyniki trwającego obecnie badania terminowości doręczania listów zwykłych. Badania pozwalają na sprawdzenie, czy Poczta Polska spełnia cele w zakresie terminowości doręczeń określone w Załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34 z późn. zm.). Badania obejmują pełny cykl przebiegu przesyłek, to znaczy, że w przypadku listów jest to czas od wrzucenia przesyłki do skrzynki nadawczej do doręczenia jej adresatowi, natomiast w przypadku paczek pocztowych jest to czas od nadania paczki w placówce pocztowej do jej doręczenia.
fot. mat. prasowe
Terminowość paczek i listów
Zielonym kolorem oznaczono spełnione cele w zakresie terminowości, a czerwonym cele nieosiągnięte. "D" oznacza dzień zawarcia umowy o świadczenie usługi polegającej na przyjęciu, przemieszczeniu i doręczeniu przesyłki, "n" oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia nadania do dnia doręczenia przesyłki (przy czym do terminów nie wlicza się dni ustawowo wolnych od pracy oraz sobót). Udział liczby przesyłek doręczonych w określonym terminie liczony od dnia nadania do dnia doręczenia (liczba przesyłek doręczonych w określonym terminie i w terminach go poprzedzających) do ogólnej liczby nadanych przesyłek wyrażony w procentach. Wyniki badań z lat 2007-2008 nie mogą być podstawą do oceny rocznych wskaźników terminowości doręczania paczek pocztowych, ponieważ badania te nie obejmowały 12 miesięcy. Jednak pokazują tendencje w zakresie jakości świadczenia tych usług przez Pocztę Polską.
Wyniki zamieszczone w powyższych tabelach wskazują, że:
- w latach 2009-2010 zaledwie co drugi list priorytetowy nadany za pośrednictwem Poczty Polskiej trafiał do adresata dzień po wysłaniu, a w pierwszej połowie 2011 r. wskaźnik ten uległ niewielkiej poprawie,
- Poczta Polska w 2010 r. nie osiągnęła żadnego z celów dotyczących terminowości doręczeń listów, przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, natomiast przynajmniej dwa cele mogą zostać osiągnięte w 2011 r. (D+2 oraz D+3 dla listów priorytetowych),
- w latach 2007-2010 nieco ponad połowa priorytetowych paczek pocztowych przesyłanych za pośrednictwem Poczty Polskiej trafiała do adresata dzień po wysłaniu, co oznacza, że nie był osiągany cel przewidziany w rozporządzeniu,
- od 2008 r. spełniany jest cel ustalony dla ekonomicznych paczek pocztowych, a wynik uzyskany w okresie IV.2009-IV.2010 przewyższył ten cel i w prawie 98% przypadków tego typu paczki trafiały do adresata trzeciego dnia po ich wysłaniu.
Wykonanie badania terminowości doręczeń przesyłek każdorazowo zostaje poddane audytowi, który przeprowadza niezależna instytucja badawcza (Instytut Łączności - Państwowy Instytut Badawczy). Wyniki dotychczasowych audytów wskazują, że przygotowanie i przeprowadzenie badań jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie normami.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl