Koniunktura konsumencka VII-IX 2011
2011-10-25 11:17
W III kwartale 2011 r. odnotowano poprawę nastrojów konsumenckich społeczeństwa polskiego - podał Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IX 2011
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący bieżące tendencje konsumpcji indywidalnej ukształtował się w III kwartale 2011 r. na poziomie –23,7 pkt proc. i był wyższy o 2,6 pkt proc. niż w poprzednim kwartale, ale o 7,6 pkt proc. niższy niż przed rokiem.Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwanej w najbliższych miesiącach, w III kwartale 2011 r. poprawił się o 1,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego kwartału przyjmując poziom –27,4 pkt proc., ale nadal był o 5,7 pkt proc. niższy w porównaniu do III kwartału 2010 r.
Zanotowana w III kwartale 2011 r. poprawa nastrojów konsumenckich osiągnięta została głównie poprzez poprawę ocen dotyczących zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju.
Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w III kwartale 2011 r. na poziomie –40,9 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 3,8 pkt proc., ale w porównaniu do III kwartału 2010 r. był niższy o 12,6 pkt proc.
Wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w III kwartale 2011 r. wyniósł –26,5 pkt proc. i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 5,2 pkt proc., ale o 7,1 pkt proc. niższy niż rok wcześniej.
W mniejszym stopniu na poprawę nastrojów konsumenckich wpłynęły:
- oceny zmian w sytuacji finasowej gospodarstw domowych (wskaźnik zaistniałych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w stosunku do poprzedniego miesiąca poprawił się o 0,8 pkt proc. osiągając poziom –22,5 pkt proc., natomiast wskaźnik zmian oczekiwanych w sytuacji finansowej gospodarstw domowych polepszył się o 1,4 pkt proc. i ukształtował się na poziomie –12,7 pkt proc.);
- oceny obecnego dokonywania ważnych zakupów dla gospodarstw domowych (poprawa o 1,5 pkt proc.) oraz możliwości zaoszczędzenia pieniędzy (poprawa o 1,9 pkt proc.).
Negatywnie na zmiany nastrojów konsumenckich w III kwartale 2011 r. oddziaływały tylko oceny oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia. Wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy) ukształtował się co do wartości bezwzględnej na poziomie 34,3 pkt proc. i był gorszy niż w poprzednim kwartale o 3,4 pkt proc.
Przeczytaj także:
Jakie nastroje konsumentów w listopadzie 2024?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl