Rynek wewnętrzny w Polsce 2010
2011-10-26 13:11
Struktura sprzedaży detalicznej © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek wewnętrzny w Polsce 2012
Sektor usługW 2010 roku sektor usług wytworzył 64,3% wartości dodanej brutto w gospodarce narodowej i dał miejsca pracy dla 57,4% ogółu pracujących. Wartość dodana wytworzona przez podmioty gospodarki narodowej prowadzące działalność handlową stanowiła 30,3% wartości dodanej w sektorze usług. Jednocześnie w handlu zatrudnionych było 27,6% ogółu pracujących w podmiotach usługowych.
W Polsce obserwowany jest w ostatnich latach rozwój rynku usług związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, który przyczynił się do wyodrębnienia nowego segmentu usług, zwanych usługami biznesowymi. Mają one drugą co do wielkości udziału pozycję w sektorze usług (po handlu). W 2010 r. wytworzyły 25,1% wartości dodanej brutto całego sektora usług oraz dały 16,9% miejsc pracy w sektorze działalności usługowych.
Handel detaliczny i hurtowy
W 2010 r. sprzedaż detaliczna w cenach bieżących zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe i niehandlowe wyniosła 593,0 mld zł i była o 1,7% wyższa niż przed rokiem. W punktach sprzedaży detalicznej wartość sprzedanych towarów wyniosła 571,9 mld zł (wzrost o 1,8%), z tego wartość żywności i napojów bezalkoholowych - 156,0 mld zł (wzrost o 2,5%), napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych - 53,8 mld zł (wzrost o 3,3%) i towarów nieżywnościowych - 362,1 mld zł (wzrost o 1,3%). W placówkach gastronomicznych sprzedaż detaliczna wyniosła 21,1 mld zł (wzrost o 0,4%).
fot. mat. prasowe
Struktura sprzedaży detalicznej
Sprzedaż zrealizowana przez przedsiębiorstwa handlowe (w cenach bieżących) stanowiła 86,9% wartości ogółem sprzedaży detalicznej i jej udział spadł o 0,4 pkt. proc. w porównaniu z 2009 r. Pozostała sprzedaż była realizowana przez przedsiębiorstwa, których podstawowym rodzajem działalności nie był handel, lecz inne działalności tj. produkcyjne lub gastronomiczne.
Powierzchnia sprzedażowa sklepów w końcu 2010 r. wyniosła ok. 31 769 tys. m2 i była większa niż w roku poprzednim o 0,7%. Wzrost powierzchni zanotowano w sklepach z przedziału 100 m2 i więcej przy utrzymującym się od kilku lat spadku powierzchni sklepów z przedziału 99 m2 i mniej. Wśród sklepów o powierzchni 100 m2 i więcej największy przyrost powierzchni odnotowano w przedziale 400 - 999 m2 (o 7,3%) przy wolniejszym wzroście powierzchni sklepów z przedziału 100-399 m2 (o 4,6%) i 1000 m2 i więcej (o 6,2%). Powierzchnia sprzedażowa sklepów z przedziału 99 m2 i mniej zmniejszyła się o 4,7%.
fot. mat. prasowe
Struktura powierzchni sprzedażowej sklepów
W 2010 r. szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła 346 tys. i była niższa niż przed rokiem o 6,9 %. Wśród wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, podobnie jak w latach ubiegłych, najwięcej sklepów przybyło w kategorii supermarketów. Ich liczba zwiększyła się o 420 obiektów (wzrost o 10,4%). Liczba hipermarketów w 2010 r. zwiększyła się o 67 sklepów (wzrost o 13,5%). Obserwując rozwój sieci handlowej przez ostatnie kilka lat można zauważyć, że supermarkety i hipermarkety odgrywają coraz ważniejszą rolę na rynku krajowym.
W związku z zachodzącymi zmianami na rynku na jeden sklep w 2010 r. przypadało średnio 110 osób, podczas gdy w 2009 r. były to odpowiednio 103 osoby.
fot. mat. prasowe
Liczba sklepów wg wybranych form organizacyjnych
oprac. : eGospodarka.pl