Rozliczanie inwestycji finansowanych z dotacji unijnych
2011-10-27 13:37
Przeczytaj także: Rozliczanie projektów unijnych: na co uważać?
Poniżej chciałbym przytoczyć parę najważniejszych spraw na które należy zwrócić w szczególności uwagę przy rozliczaniu projektów:
-
Przestrzeganie zapisów umowy (terminy, numery rachunków bankowych, termin rozliczenia zaliczki itp.)
W szczególności bardzo ważną sprawą jest przestrzeganie terminów umownych. Dobrze wiemy, że w projektach (w szczególności inwestycyjnych) jest dużo czynników niezależnych od nas, które mogą wpłynąć na opóźnienia realizacji projektu. Czynnikami takimi mogą być opóźnienie firmy która wykonuje roboty budowlane w naszym projekcie, opóźnienia spowodowane niedostarczeniem na czas zamówionego przez nas sprzętu itd. W takich przypadkach należy od razu informować instytucję wdrażającą, ponieważ zapisy umowy o dofinansowanie są często tak skonstruowane, że w przypadku nie poinformowania z wyprzedzeniem (co skutkuje przekroczeniem terminów zapisanych w umowie o dofinansowanie), narażamy się na złamanie warunków umowy, co w konsekwencji może prowadzić do rozwiązania umowy o dofinansowanie. -
Osiąganie wskaźników –monitoring
Na etapie przygotowania dokumentacji aplikacyjnej należy w szczególności zwrócić uwagę na odpowiedni wybór wskaźników oraz określenie odpowiednich ilości do osiągnięcia. W projektach beneficjentów, którzy często kierują się do nas z prośbą o rozliczenie swoich projektów, po wstępnym audycie dokumentacji aplikacyjnej stwierdzamy, że określone wskaźniki we wniosku są przeszacowane lub niedokładnie określone lub wręcz tak jak w niektórych przypadkach, beneficjent jest sam zaskoczony, że dany wskaźnik został w ogóle wpisany! Jest to bardzo ważny punkt ponieważ instytucja wdrażająca będzie na tej podstawie rozliczała beneficjenta. - Zmiany w projekcie - obowiązek informowania instytucji wdrażającej o planowanych zmianach, wnioski o aneks do umowy
-
Rozpoznanie rynku – przestrzeganie zasad konkurencyjności, należytej staranności i rzetelności
Bardzo ważnym elementem pierwszej fazy projektu jest wyłonienie dostawców i wykonawców robót. Wybór ten musi być dokonany przy zachowaniu zasady konkurencyjności. Należałoby przed przystąpieniem do wyłonienia wykonawców/dostawców usług opracować procedurę ich wyłonienia a następnie zachowując zasadę konkurencyjności wystosować odpowiednie zapytania ofertowe. - Promocja - przeprowadzenie właściwej promocji projektu zgodnie z zapisami umowy oraz obowiązującymi wytycznymi
-
Koordynacja prac służb księgowych z realizacją projektu - właściwa ewidencja księgowa, stan środków trwałych, zestawienia zakupionych w ramach projektu środków trwałych
Ten punkt należy przed wszystkim skoordynować z firmą która odpowiada za rozliczenie projektu, biurem rachunkowym bądź księgową w firmie tak, żeby nie popełnić błędu. Zasady księgowania wydatków dofinansowanych ze środków unijnych zostały określone w odpowiednich przepisach. Błędy jakie popełniają księgowi to między innymi korzystanie z przyśpieszonej amortyzacji, nie księgowanie wydatków na odpowiednich kontach księgowych itp. -
Weryfikowanie dokumentacji - sprawdzanie danych zawartych w treści faktury, opisywanie dokumentów, sprawdzanie protokołów odbioru, protokołów z negocjacji, umów oraz pozostałych dokumentów związanych z projektem
Instytucje wdrażające mają odpowiednie wytyczne w kwestii opisywania faktur, do których trzeba się bezwzględnie zastosować. Dodatkowo przy przyjmowaniu odpowiedniej usługi należy spisać protokół odbioru, który jest później załącznikiem do rozliczenia przed instytucją dotującą. - Terminowe regulowanie płatności za faktury
1 2
oprac. : Andrzej Najda / Hossa Finance