Ocena pracownika
2011-11-03 11:45
Przeczytaj także: Oceny pracownicze demotywują zamiast zachęcać
Błędy oceniania pracowników
Istotne jest, aby oceny odzwierciedlały rzeczywiste wyniki pracy, a tym samym przedstawiały autentyczny obraz zatrudnionego. Powinny być rzetelne, sprawiedliwe oraz obiektywne. Menedżerowie są zwykle świadomi tych elementów, jednak mimo wszystko ocenianie pracowników przysparza wielu trudności.
Do typowych błędów oceniania możemy zaliczyć:
- Jednostronność ocen - zazwyczaj oceny pracownika przeprowadza bezpośredni przełożony. Sprzyja to jednostronności ocen, ponieważ może on patrzeć na swoich pracowników przez pryzmat własnych interesów.
- Brak jasności co do kryteriów ocen - pracownicy nie posiadają wiedzy na temat kryteriów oceniania, jednocześnie oceniający zakłada, że są one jasne i powszechnie znane.
- Błąd „halo effect”- efekt aureoli - polega na tym, iż osoba oceniająca dokonuje całościowej oceny przez pryzmat jednej cechy pracownika - pozytywnej bądź negatywnej.
- Błąd projekcji - rzutowanie własnych cech, potrzeb czy wartości na osoby oceniane, wynikające z faktu, iż oceniający odczuwa obawy związane z ocenianiem go przez jego przełożonych.
- Błąd pobłażliwości i surowości - wiążą się z pewną tendencją w ocenach wystawianych przez przełożonego.
- Tendencyjność - oceniający wprowadza własne wartości, poglądy, uprzedzenia, w skutek czego niektórzy pracownicy są niedoceniani, a inni przeceniani.
- Błąd pierwszego wrażenia - podstawą późniejszej oceny może być też pierwsze wrażenie, jakie podwładny zrobił na przełożonym. Często wynika z braku dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia ocen.
Przeczytaj także:
Słaba ocena pracownika? Zastosuj plan naprawczy
1 2
oprac. : Izabela Pająk / YPI Consulting